I dag lanserer tre selskaper, Oracle, Visma og Mamut, nye økonomisystemer. I jakten på nye kunder skalerer Oracle og Visma nedover mot mindre kunder og Mamut oppover mot større kunder.
Det er de mellomstore kundene selskapene nå skal slåss om. Hittil har disse bedriftene ikke villet kjøpe de avanserte og komplekse bedriftsstyringsystemene til Oracle og SAP, men nå skal de fristes med lavere priser.
SAP starter ikke sitt angrep i dag.
- Vi tror mer på å lansere over nyttår når folk starter med blanke ark, sier Knut Morten Aasrud til digi.no
SAP Norge står nemlig klar med en samlepakker for mellomstore bedrifter. Selskapet har allerede i mange år solgt en miniversjon av sitt fulle SAP-system. Instant SAP er versjoner av SAP som er ferdig tilpasset til forskjellige sektorer og bedriftstyper. Men i tillegg har SAP kjøpt Business One, en samlepakke av programvare for bedriftsstyring fra Israel.
Den norsk-oversatte versjonen av Business One skal lanseres 6. januar.
- Pakken er beregnet på typiske varehandelsbedrifter som selge og levere varer. Den gir deg både økonomistyring, lager, logistikk og salgsstyring. Derfor er den både en konkurrent til Visma og SuperOffice, mener Aasrud.
Men SAP-sjefen vil ikke krige på pris. Selskapet satser åpenbart på at merkenavnet til Europas største programvare skal overbevise kundene.
- Våre priser vil ligge litt over Visma, forteller SAP-sjefen.
SAP Norge omsatte i fjor for 217 millioner kroner, men endte med et underskudd. Aasrud forteller at han tror omsetningen kommer til å øke 20 prosent i år og at selskapet ender med et positivt resultat.