BEDRIFTSTEKNOLOGI

SAP vil bli Google for business

All informasjon om kunden i sanntid, er fremtiden for profesjonell IT.

Mr. Sanntid: Franck Cohen er SAPs sjef for Europa, Midt-Østen og Afrika. Han tror vi må tenke helt nytt på IT-siden. Nok en gang. For nå er det sanntid i en sololøs tilværelse som gjelder.
Mr. Sanntid: Franck Cohen er SAPs sjef for Europa, Midt-Østen og Afrika. Han tror vi må tenke helt nytt på IT-siden. Nok en gang. For nå er det sanntid i en sololøs tilværelse som gjelder. Bilde: SAP
17. sep. 2015 - 09:43

Den nye forretningsverden handler om to ting, mener SAP. Det handler om at all relevant informasjon om kunder og partnere skal være tilgjengelig uavhengig av system, og det handler om at alt skal skje i sanntid.

— Fra og med i dag tar vi et nytt skritt inn i den IT-verden slik den kommer til å bli om noen år. Vi kaller det bortenfor CRM og det betyr at vi integrerer all informasjon om den enkelte kunde og gjør den tilgjengelig i sanntid. Det sier selskapets er sjef for i EMEA, Franck Cohen som er på besøk i Norge.

Cohen mener vi i fremtiden ikke vil samle alt i siloer slik vi har gjort til nå, selv om hans eget selskap har vært en ivrig silobygger. Nå skal all informasjon om den enkelt kunde være tilgjengelig uten ventetid, og uavhengig av hvor den kommer fra.

Da holder det ikke lenger med tradisjonell CRM. De nye verktøyene SAP lanserer skal hjelpe partnere å finne all relevant kundeinformasjon, silo eller ikke.

— Vi er en plattformleverandør. Det er opp til våre partnere å bruke den og skape nye verktøy og tjenester på disse plattformene. Som privatpersoner er vi vant med at Google leverer svar uten ventetid. Hvorfor skal det da ta tid å svare når du spør i egne databaser, spør han.

Må sile alt

Når SAP og deres plattformpartnere skal skape den nye forretningsverdenen betyr det at de må sile gjennom det meste av informasjonen som finnes, ikke bare på kundenes egne systemer, men på hele nettet.

— Selskapet Semantic Vision i Ungarn er kommet svært langt her. De har gått gjennom rundt 80 prosent av alt som finnes av åpne kilder på internett og har tatt vare på det som har forretningsmessig relevans. Det selger de videre til kunder som en tjeneste. De skanner flere terrabyte i timen og det kan de gjøre fordi de bruker vår RAM-baserte HANA-teknologi, sier Cohen.

Les også: Sanntid har SAP snakket om lenge. Nå slår dette ut i full blomst

Alene i grøtfatet

Cohen hevder SAP er alene om å kunne levere funksjonaliteten som de nå lanserer. Det krever en integrert plattform og det er det de har bygget gjennom flere år.

— Vi ser at mange kunder vil integrere handel i butikk og e-handel. Det er en utfordring for mange. Ofte opererer de med ulike systemer for begge, og ulike priser. Kundene sjekker ikke bare deres egen nettbutikk når de er i butikken, de sjekker konkurrentene også. Da gjelder det å ha full oversikt og kunne tilpasse seg, sier sjef for SAP i Norge, Per Haakon Lomsdalen.

Han refererer til flere norske selskaper som er kommet langt på dette området. Norgesgruppen kan allerede gi individuelle tilbud gjennom sitt lojalitetssystem Trumf.

Flere utfordringer: Sjefene aner ikke hvordan de skal takle informasjonshavet

En ny verden

Den nye verden av e-handel er som regel basert på egenutviklede systemer. Den tradisjonelle handelen er godt utstyrt med programvare gjennom flere tiår. Nå er det på tide å bygge alt sammen til et moderne sanntidsbasert system og ikke kjøre videre med to ulike, mener Cohen.

— Dette har vært et behov for mange lenge, men det har vært dyrt og vanskelig. Den nye plattformen vi nå lanserer skal forenkle dette for svært mange og bringe tradisjonell handel og e-handel sammen, sier han.

Han tror også sanntidsanalyse av sosiale media kommer til å bli viktig.

— Vi har allerede verktøy som kan fortelle deg hva kundene sier om produktene du har solgt dem, sier Cohen.

Les også: — Dette er de 50 smarteste selskapene i verden

Generasjonsgap

Han peker på undersøkelser fra USA hvor aldersgruppen mellom 20 og 35 utfører rundt en tredjedel av all handling på nettet.

— Dette har vokst frem i løpet av få år, men det er ingen ting mot neste aldergruppe. Etter hvert som de for alvor begynner å handle regner man med at rundt to tredjedeler vil være nettbasert. Det er på tide å forberede seg på denne endringen. De som gjør jobben kan høste fruktene raskt. Har du den nødvendige oversikten over den enkelte kunde kan du gi vedkommende tilbud ut fra person og hva som kjøpes i det det øyeblikket det skjer. Det viser seg at aksepten for relevante individtilpassede tilbud øker åtte ganger sammenliknet med vanlig tilbud om ekstrautstyr i forbindelse med handelen, sier han.

Leste du? Dette er HPs havn for «big data»

Data er den ultimate valuta

Kravet om sanntidsinformasjon basert på informasjon og analyse er noe som kommer til å snu IT på hodet. Til og med finans kommer til å bli sanntidsbasert. Det skal ikke være nødvendig å vente i timer og dager på å få informasjon om kunder og få utført analyser og risikovurderinger, mener Cohen.

— Sanntid handler ikke bare om kunderelasjoner i handel og finans. Det handler om helse, forsvar og det aller meste innen IT. Husk at data er den ultimate valuta. Da snakker jeg ikke bare om det som ligger i bedriftenes systemer, men alt som kan samles inn og sorteres frem som relevant. Denne utviklingen gjør at vi kommer til å få sterkere bånd mellom bedrifter og mer integrerte forretningskjeder, men også om å utnytte mye mer sensorisk informasjon som vi kommer til å få fra den IoT-bølgen (tingenes internett, red.anm) vi er inne i. Til sammen vil det gi oss et mye bedre bilde av det som skjer, men også en mye bedre analyse av hva som kommer til å skje i fremtiden, sier han.

Les også: Norske gründere moderniserer SAP

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra