SAS-kunder har opplevd at flybillettene de har bestilt på Internett ikke har blitt registrert, eller at bestillingen er slettet. De har kommet reiseklare på flyplassen og fått følgende beskjed: Nei, du har nok ingen billett. Det kan ha påført flyselskapet store inntektstap, skriver den svenske avisen Dagens Nyheter.
- Det er et alvorlig problem som SAS må ordne straks. De har ikke hengt med i utviklingen, og har kjørt de gamle systemene for lenge, sier Harald Rosèn i den svenske bransjeorganisasjonen Svenskt Flyg.
Ifølge Dagens Nyheter ligger kimen til problemene i systemet "Resaid". Det har ikke lyktes SAS å få bookingsystemet til å "prate" med bankenes betalingssystemer. Det har medført at SAS datasystem feilaktig har registrert at at reisen ikke er betalt, med den konsekvens at bestillingen har blitt slettet.
Ansatte i digi.no har også gjentatte ganger i våres og sommer merket problemer. Forspørsler har tatt så langt tid at man får en timeout fra serveren og beskjed om å prøve igjen senere.
- SAS har tapt tilveksten. De har hatt som mål å få halvparten av bestillingene på Internett. I dag er det kun to av ti som som bestiller på nett, sier Ròsen til DN.
Det har ikke lyktes digi.no å få kontakt med SAS Norges informasjonsavdeling i formiddag.
SAS i Sverige forsøker å tone ned problemene.
- Vi har hatt visse problemer med vår Internettbooking, men vi lanserer en ny forenklet nettside i disse dager, sier Kristel Schepers, ansvarlig for Internettbooking i SAS, til DN.
Han sier videre at årsaken til noe av problemene har vært at kundene har misforstått informasjonen på nettsiden, og har avbrutt bestillingen før den har vært gjennomført.