Inntil for fire år siden måtte mobilprodusentene danse etter teleoperatørenes pipe. Operatøren bestemte hvilke telefoner kunden fikk velge blant.
En mobilprodusent kunne få 5000 sider med tekniske spesifikasjoner de måtte følge, fra telekomgigantene. Alt endret seg da Steve Jobs gikk mot strømmen og lanserte iPhone i januar 2007.
Slik lød et historisk tilbakeblikk fra Opera-sjef Lars Boilesen under et foredrag han nylig holdt på IT-tinget.
Danser etter Apples pipe
Fra klokken 19 i kveld norsk tid går teppet opp for den nyeste modellen. Eller modellene, avhengig av hvilke rykter man velger å feste lit til.
Samme dag ble det nok en gang understreket at det nå er teleoperatørene som må danse etter Apples pipe.
USAs tredje største mobilselskap, Sprint, ser ut til å satse hele sin fremtid på iPhone. Anerkjente Wall Street Journal skriver at de har forpliktet seg til å kjøpe minst 30,5 millioner enheter de neste fire årene.
Ifølge avisen innebærer kontrakten at de må ut med 20 milliarder dollar, godt over 118 milliarder kroner, uavhengig av om de får solgt telefonene til kundene sine eller ikke.
Gigantutlegget skal heller ikke gi dem noen form for eksklusiv distribusjonsavtale. På samme måte heter det at også konkurrentene AT&T og Verizon har vært nødt til å inngå lange forpliktelser med store volumer, for å få lov til å selge iPhone.
For et selskap som Sprint, som ikke har hatt driftsoverskudd siden 2006, fremstår kontrakten med Apple som gambling på høyt plan. Spørsmålet er om de har råd til å la være. 80 prosent av markedsverdien deres har forduftet siden iPhone ble lansert i 2007.
Sprint regner med å tape penger på iPhone-distribusjon helt fram til 2014. I denne perioden vil avtalen med Apple belaste driftsmarginene deres med halvannen milliard dollar, ifølge kildene til Wall Street Journal.
Markedet virker skremt av utsiktene. Mobilselskapets allerede kraftig nedkjørte aksjekurs raste over 10 prosent, da avtalen med Apple ble avslørt i avisen denne uken.