Det norske selskapet Stay.com, som står bak reiseplanleggingsnettstedet med samme navn, kom i går med en ny versjon av selskapets applikasjon til iOS og Android. Applikasjonen tilbyr det selskapet hevder er en komplett reiseguide for nærmere 120 byer rundt om i verden. Dette lyder kanskje ikke så spesielt, men applikasjonen tilbys gratis og brukeren kan forhåndslaste ned alle dataene for hver enkelt by, og bruke reiseguiden fritt uten å måtte være avhengig av mobildata-tilkobling.
Hver byguide inkluderer vektorkart hentet fra OpenStreetMap, samt anbefalinger og tips hentet fra både reiseeksperter, nettsteder som er partnere med Stay.com, samt innspill fra brukerens medpassasjerer og venner, i tillegg til brukerens egne preferanser. En del av dette skjer gjennom integrasjon med Facebook.
– Vi er veldig stolte over å kunne tilby en bedre måte å planlegge turer og reiser på både internett og mobil. Ved å skape en sosial funksjon for brukerne, kan de skape en helt personlig byguide ved å kombinere anbefalinger fra både eksperter og egne venner, sier Joachim Paasche, grunnlegger og direktør i Stay.com, i en pressemelding.
Hver byguide er svært kompakt og krever mindre enn 5 megabyte lagringsplass på den mobile enheten. Dataene oppdateres automatisk når mobilen er knyttet til en WLAN-forbindelse.
Applikasjonen bruker informasjon om interessepunktet hentet fra Google Places, samt innhold fra tjenester som TripAdvisor og TimeOut. Facebook-integrasjonen kan blant annet brukes til å planlegge en reise sammen med andre, eller å få forslag fra sine Facebook-venner direkte i applikasjonen. Brukerne kan også opprette egne, personlige reiseguider hvor man blant annet kan legge til egne steder.
Videoen nedenfor viser hvordan det hele fungerer.
For tiden er Paasche i Silicon Valley for å møte medier og partnere. En viss kontakt må han ha oppnådd, for applikasjonen ble i går omtalt av blant annet MacWorld, TechCrunch og The Next Web.
Selskapet opplyser i pressemeldingen at det har store ambisjoner for den nye applikasjonen, og at det er det britiske og det amerikanske markedet som nå skal erobres, i tillegg til det norske. Nedlastingslenker til applikasjonene finnes her.