Det lille teknologiselskapet Nextcom Evolution i Sandefjord har i ni år planlagt og utviklet et kundehåndteringssystem (CRM) som det hevder skal utfordre milliardkonsernene Salesforce, Microsoft og Visma.
– Nå slippes nerdene fra Sandefjord løs på verdensmarkedet, sier gründer Thomas Wolf i en pressemelding.
Les også: - Microsofts kjøp av Salesforce.com gikk i vasken
På gløtt
Wolf har etablert selskapet sammen med Steinar Talmoen, og til nå har de hatt størst hell innen telekom.
På merittlisten har de blant annet Tele 2 og Telio.
Bedriften huser seks ansatte og har brukt tiden på å bygge opp en portefølje i Norge på sine CRM-løsninger.
Et møte med milliardkonsernet Deloitte har satt døren på gløtt for USA.
Partene har hatt samtaler for å sjekke om Sandefjordsbedriften kan bidra med CRM-teknologi til humanitære organisasjoner som Deloitte har i sin portefølje.
Les også: IKT-bedriftene er Norges gullnæring
For dårlig sikkerhet
En mulighet er å levere et totalt forretningssystem som kan bidra til mer data-oversiktlighet under store humanitære kriser.
Her er Deloitte på jakt etter systemer som er oversiktlige og enkle å bruke for mange type brukere.
Nextcom har satset på nettopp mye visualisering i sine løsninger, som omfatter blant annet økonomisystemer, personalfunksjoner, chat og fakturering.
Beskjeden fra storspilleren var at sikkerheten i den norske løsningen måtte bli bedre. Etter samtalene i 2010, skal den biten være fikset.
Les også: Dette ville den amerikanske investoren kastet penger på i Norge
USA neste år
– Vi jobber nå med en avtale med Deloitte på sikt. Det vil selvsagt være en drøm for oss, og en døråpner av dimensjoner til det amerikanske markedet, sier Wolf.
Nexctom Evolution satser på å åpne et kontor i USA i løpet av 2016, uansett om det blir en avtale eller ikke.
– Vi har jobbet hardt i ni år for å utvikle, presentere og selge våre forretningssystemer i Norge. Nærmest i det stille har vi fått suksess i Norge med store konsern, og det har vært en bevisst strategi. Nå føler vi oss sikre nok og klare til å komme ut fra «hulen vår» i Sandefjord og vise resten av verden hva et par nerder har utviklet, mener gründeren.
Fra før har selskapet et mindre kontor i Sverige, som et utgangspunkt for vekst i Skandinavia. Målbransjene er telekom, strøm og forsikring.
Les også: Stephen Elop forlater Microsoft