Google var en av aktørene som tilsynelatende fikk hastverk med å bygge kunstig intelligens-teknologi inn i produktene sine etter lanseringen av den populære konkurrenten ChatGPT. På Googles I/O-konferanse onsdag fikk vi se noen av resultatene av søkegigantens innsats.
Først og fremst har Google nå gitt hovedproduktet sitt – søkemotoren – en kraftig AI-oppgradering som heretter vil endre måten man «googler» på ganske drastisk.
Mer kompliserte søk
Den nye AI-innsprøytningen i Google Søk innebærer at søkemotoren er blitt mer intelligent, i den forstand at den er mer kontekst-bevisst og i stand til å forstå langt mer kompliserte søkefraser enn før. Den kan også forstå søkefraser i mer naturlig språk og gi fyldige svar på akkurat det man spør om, tilsynelatende litt i samme stil som ChatGPT,
Dersom man for eksempel står overfor et omfattende søkeprosjekt med flere deler, hvor man vanligvis ville vært nødt til å dele søkefrasene inn i flere deler, skal det nå være mulig å skrive lengre tekster som søkemotoren nøster opp i på egen hånd.
Om man spør søkemotoren hvilken feriedestinasjon man bør velge, basert på for eksempel familiesammensetning og preferanser, vil søkemotoren kunne forstå hva man er ute etter og svare utfyllende med begrunnede forslag.
Under teksten vil det dukke opp ulike klikkbare alternativer hvor blant annet kan velge å stille et oppfølgingsspørsmål, eller velge mellom et knippe nye, relevante spørsmål som søkemotoren selv genererer.
Ved å klikke på disse alternativene aktiverer man en samtalemodus som lar deg spørre Google flere spørsmål og grave dypere, mens den fulle konteksten av samtalen ivaretas.
Smartere shopping
Googles satsing på generativ AI-teknologi har også konsekvenser for hvordan shopping foregår i søkemotoren. Søk etter produkter kan nå gjøres mer detaljert enn tidligere, og Google vil hjelp deg i prosessen ved å gi deg en oversikt over de viktige faktorene som bør vurderes når man leter etter det aktuelle produktet.
I tillegg vil man få opp produktbeskrivelser som inkluderer relevante, oppdaterte anmeldelser, omtaler, priser og bilder. Dataene er hentet fra Googles omfattende database av produkter på nettet, som ifølge selskapet selv omfatter mer enn 35 milliarder.
Det er dessverre en hake ved den nye, AI-oppgraderte søkemotoren. Den blir først kun tilgjengelig på engelsk for amerikanske brukere via en ny tjeneste som Google har kalt Search Labs, som også ble kunngjort på I/O-konferansen.
Search Labs er en plattform for testing av nye konsepter og tjenester, hvor brukere kan registrere seg på en venteliste og få tilgang til tidlige versjoner av tjenestene for å gi tilbakemeldinger som Google kan bruke i det videre arbeidet.
Når vi får se en global utrulling av nye Google Søk er uvisst.