Det er en utfordring for frilansere å tjene penger på å utvikle programvare.
Tradisjonelle forretningsmodeller er å gjøre som de store og ta betalt per lisens, eller dele ut programmet som åpen kildekode og leve av å levere tilleggstjenester og supportavtaler.
En forretningsmodell som har blitt populær blant utviklere av nettbaserte tjenester er å benytte seg av Googles annonsesystem Adsense for å tjene på annonser. Dette alternativet er imidlertid ikke tilgjengelig for dem som lager enkeltstående applikasjoner som lastes ned og installeres lokalt på tradisjonelt vis. Google tillater ikke det i frykt for en enda mer utbredt klikksvindel.
Les også:
- [02.10.2006] Tilbyr verktøy mot klikksvindel
- [15.04.2006] Hvordan bli rik som programmerer
- [06.04.2006] Klarer seg godt som enslig utvikler
- [14.03.2006] Krever arbeidsgivere primae noctis?
Muligheten for å tjene reklamekroner på annonser i lokalt installert programvare frister allikevel.
Nordmannen Einar Otto Stangvik gjør nå et lite forsøk på å selge en annonse til sine programmer via nettauksjonstjenesten eBay. Han har lagt ut en auksjon der vinneren vil få en evig rett til en annonse i alle programmer han utvikler fremover.
– Motivasjonen var å kunne lage software uten å ta betalt. Det er vanskelig å slå igjennom når du tar betalt og det er få som får utbytte av det. Som en freelance utvikler har jeg ingen mulighet til rettslig forfølgelse av eventuelle rettighetsbrudd uansett, sier Stangvik.
Til daglig er Stangvik ansatt som programvarearkitekt i Oslo-baserte Webtop Nordic. De lager programvare og løsninger for web-til-print løsninger for blant annet eiendomsmeglere og aviser.
I motsetning til mange IT-bedrifter som krever sterkt begrensende klausuler i ansettelsesavtalen har Webtop Nordic har ingen innvendinger mot at Stangvik driver et annet programvareselskap på siden.
– Det har aldri gått utover jobben. Kontrakten min sier at jeg ikke kan påta meg annet arbeid som går utover jobben min. Så lenge jeg gjør det på fritiden er det greit, sier Stangvik.
Annonseplassen som Stangvik annonserer bort, er et banner på 350x100 piksler. Den som vinner auksjonen får en evig rett til annonsen i alle Stangviks fremtidige programmer.
– Plasseringen av annonsen vil variere litt fra program til program, men typisk vil den ligge sammen med min egen logo. Ikke nødvendigvis på forsiden, for det skal ikke ødelegge opplevelsen til brukeren. Det kan for eksempel være i forbindelse med «About» boksen eller ved siden av konfigurasjonsinnstillingene, sier Stangvik.
Stangvik tror ikke at det vil generere noen stor sum med penger, men han synes det er et morsomt eksperiment. Han er også nøye med å påpeke at dette er et enkelt banner som ikke oppdateres, kommuniserer med andre maskiner eller på noen som helst måte opererer som det som man vanligvis forbinder med adware/spyware.
– Jeg omtaler det som en «mention» istedenfor en reklame. Det hadde vært like gøy eller kulere hvis det var en privatversjon som ville kommentere ett eller annet. Det kan for eksempel være en tekst, et bilde eller noe du vil dele med verden for en lang tid fremover, sier Stangvik.
I skrivende stund er det ingen som har slått til på åpningsbudet på 100 dollar og selv om det er en lav pris for en evigvarende annonseplass i alle hans fremtidige programmer, så er han klar på at vinneren skal få den til prisen som blir det vinnende budet.
– Dersom det er noen som får tilslaget på 100 dollar så skal de få annonsen for det, sier Stangvik.