Microsoft lanserer stadig bedre systemer for å bremse piratkopiering, men systemene ser ikke ut til å ha redusert problemet nevneverdig. Fremdeles betaler bare et fåtall av brukerne i Asia og Øst-Europa for Office og Windows.
Kontrasten fra Microsoft til Oracle er derfor enorm. Oracle har valgt å takle piratproblemet på den helt motsatte måten.
Fra sine nettsider og på messer deler Oracle ut alle sine programmer – uten passord, tidsbegrensninger eller begrensninger i funksjoner.
Nå er det av naturligere årsaker enklere å gjøre for Oracle.
– Vi selger ikke klientprogramvare slik Microsoft gjør. Oracle selger til bedrifter og vår erfaring er at disse stort sett ønsker å betale for det de skal bruke, forteller Stein Surlien, Oracles partnersjef i Europa, Midtøsten og Afrika.
Forskjellen i piratstrategier blir dog aktualisert etterhvert som Oracle lanserer flere produkter for små og mellomstore bedrifter. Trolig vil mindre bedrifter være mer fristet til å la være å betale enn store.
Surlien medgir at Oracle tar en risiko.
– Ved å spre våre produkter gratis får flere potensielle kunder prøvd dem. Vi tar en risiko, men det oppveies av fordelene. Vi er ute etter Microsoft og da må vi tenke markedsføring, sier Surlien til digi.no.
Surlien mener at det er helt greit at kundene utvikler og prøver ut Oracles løsninger uten at de har betalt.
– Kundene ringer oss og betaler når de skal ta løsningene i bruk, forteller Surlien.
Han røper dog at Oracle sniffer rundt på nettet med løsninger som oppdager portaler og nettbutikker drevet med Oracle-løsninger. Eierne av disse løsningene blir så kryssjekket mot kundelister.
Ifølge Surlien og markedsdirektør i Oracle Norge, Harald Løvvik, er piratproblemene i Norge neglisjerbare. På den adnre siden vil ingen av dem benekte at selskapet har et piratproblem i land som Russland.