"Festung Skandinavia" er en del av Schibsteds motstrategi når konsernet konkurrerer med internasjonale aktører, kom det frem i et foredrag konserndirektør Birger Magnus holdt på Internet World torsdag formiddag.
Internasjonal konkurranse kommer fra blant andre Microsoft, som mellom annet er sterkt inne på byguider på nett.

- I det nye medielandskapet er det ikke minst viktig hvilke begrensninger amerikanske myndigheter legger for Microsoft, sier Magnus om konkurransen fra Bill Gates og kompani.

%25201%2520(2)%2520(1).png)
Magnus beskriver Schibsteds mediesatsing som et "fruktbart samvirke mellom børs og katedral".
Ambisjonene bak den videre mediesatsing er å bli Skandinavias ledende mediebedrift. Nærmeste konkurrent er ifølge Magnus det nye Bonnier/Marieberg-selskapet.
- Vi har ingen ambisjoner om å nå dem igjen hurtig, men vil møte konkurransen gjennom å produsere saker med troverdighet og å vinne i talentmarkedet. I et marked som blir mer og mer konkurranseutsatt er det viktig å få tak i talentene - de beste personene. Vi er på jakt etter folk som tar jobben alvorlig, men ikke seg selv så høytidelig. Med de rette folkene kan vi bli Skandinavias største medieselskap, sier Magnus.