BlueMarx er en svensk coshopping-tjeneste på Internett i samme liga som CoShopper og LetsBuyIt. De konkurrerer om kunder som har tro på lavest mulig priser gjennom kollektiv handel.
Dette svenske e-handelselskapet svidde av 9,1 millioner svenske kroner på internasjonale satsinger i fjor og omsatte for kun 600.000 i utlandet. Virksomheten i landene de var inne i, Singapore og Tyskland, er nå enten lagt ned eller lagt på is. Dette for å se om den svenske virksomheten kan gå med overskudd innen overskuelig fremtid.
En planlagt søknad om børsnotering i Stockholm første kvartal 2001, er også utsatt.
Den svenske tjenesten omsatte for 39,4 millioner kroner i 2000 og gikk på et driftunderskudd på 29,9 millioner svenske kroner. Det er satt i gang et rasjonaliseringsprogram i selskapet som skal føre fram til en løpende lønnsomhet i begynnelsen av 2002.
Målet for i år er å øke omsetningen til 60 millioner kroner og i 2002 til 80 millioner. Da skal selskapet også gå 6 millioner i pluss. Det skriver e-handelsaktøren selv i en pressemelding.
Schibsted-eide European Media Ventures (EMV) har altså investert fem millioner i dette prosjektet, og kapitalen som benyttes, er reklameplass i svenske medier med Schibsted-tilknytning, blant annet i Aftonbladet og Svenska Dagbladet.
I tillegg får BlueMarx fem millioner i emisjonen fra andre internasjonale investorer. Prisen er 10 kroner aksjen, og investeringen gjør European Media Ventures til største enkelteier med i underkant av 30 prosent av aksjene. Schibsteds investeringskonstellasjon har sprunget ut av Aftonbladets Hierta Venture og SvD Venture og sitter med et 20-talls internettselskap i porteføljen. |
MamaOnTheNet
NetXtra