Kina har lang erfaring med å blokkere nettjenester. Den etter hvert berømte «kinesiske brannmur» sperrer blant annet sosiale nettsamfunn som Facebook, Youtube, Twitter og Foursquare.
Forbudet mot disse har skapt grobunn for kinesiske kloner, der konseptene, utseende og funksjonalitet kopieres til punkt og prikke.
I likhet med originalene har de kinesiske motstykkene opplevd eventyrlig vekst.
Facebook begynte som et sosialt nettverk for collegestudenter på Harvard i 2004. Den kinesiske kopien Xiaonei.com åpnet sine dører året etter, med et navn som direkte oversatt betyr «På campus». Senere byttet den navn til Renren (kin. «alle») i et forsøk på å nå ut til flere enn universitetsmiljøet.
Kloneren
Mannen bak, den nå 32 år gamle Xing Wang, forteller i et intervju med Forbes om hvordan han bevisst gikk inn for å kopiere Mark Zuckerbergs nettjeneste, og senere ble rik på å selge bedriften. Saken har fått tittelen The Cloner.
I forrige uke gikk Facebook-klonen «Renren» rett til værs etter introduksjon på New York-børsen. Renren har nå 120 millioner brukere og en markedsverdi på nesten 7 milliarder dollar.
Facebook er verken den første nettjenesten han lot seg inspirere av eller den siste. Den driftige kineseren har i tur og orden kopiert også Friendster, Twitter og Groupon. Han er heller ikke alene om praksisen. Med sistnevnte sliter Xing ironisk nok selv med en drøss med kopier på hjemmebane.
I en gjennomgang om fenomenet skriver Dagens Næringsliv om hvor utfordrende det har vært for utenlandske nettselskaper å etablere seg i det sterkt voksende kinesiske markedet. De mange kopiene som florerer gjør ikke jobben enklere.
Videonettstedet Youtube har sin kinakopi i Youku.com, som med en markedsverdi på nær to milliarder kroner nesten har fordoblet seg siden børsintroduksjon i New York før jul.
Foursquares motstykke heter Maopao.com, som med 19 millioner brukere kan skryte av dobbelt så stor brukerbase som originalen.
Google har som kjent ikke lykkes i Kina, i motsetning til konkurrenten Baidu, som ifølge DNs oversikt nå benyttes av over 250 millioner kinesere og har en markedsverdi på 50 milliarder dollar.
Avisen har tatt kontakt med Renren i et forsøk på å høre hvordan nettjenesten kan brukte nesten de samme fargene, illustrasjonene og grafikken som i dagens Facebook, men blir blank avvist.
- Dette har ingen interesse for en utenlandsk avis. Vi er et kinesisk selskap med kinesiske kunder, sier en talsmann for Renren til DN.
Les også:
- [20.07.2011] Fant falsk Apple Store
- [05.05.2011] Kinas «Facebook» til værs i New York