PHISHING

Se topplisten: Disse tjenestene utnyttes oftest i phishing-angrep

LinkedIn havner på topp.

Check Point har lagt frem oversikt over hvilke merkenavn som brukes oftest i phishing-angrep.
Check Point har lagt frem oversikt over hvilke merkenavn som brukes oftest i phishing-angrep. Illustrasjonsfoto: Colourbox/12376863
23. apr. 2022 - 14:00

Phishing-angrep benytter seg svært ofte av kjente merkenavn for å maksimere sannsynligheten for å lure ofre til å gi fra seg informasjon. Nå foreligger det en ny oversikt over akkurat hvilke navn som brukes oftest av ondsinnede aktører.

Sikkerhetsselskapet Check Point Research har utarbeidet en topp 10-liste over de merkenavnene som phishing-aktører hyppigst imiterer for å narre ofrene sine.

LinkedIn på topp

Ifølge Check Point er det nå det sosiale nettverket LinkedIn som har den tvilsomme æren av å trone på toppen av oversikten, for aller første gang. I det første kvartalet i år ble LinkedIn brukt i hele 52 prosent av phishing-angrep globalt, noe som er en økning på solide 44 prosent fra det forrige kvartalet.

LinkedIns topplassering underbygges av tallene fra sikkerhetsselskapet Egress, som Digi.no rapporterte om tidligere i år. Ifølge Egress økte phishing-angrep som benytter seg av Linkedin-navnet med hele 232 prosent bare i løpet av februar måned.

På den forrige listen til Check Point var det transportselskapet DHL som lå på toppen, men på den seneste listen ble DHL-merkevaren dyttet ned til andreplassen, med 14 prosent.

De to neste på listen er de velkjente teknologigigantene Google og Microsoft. Førstnevnte ble benyttet i 7 prosent av globale phishing-angrep i årets første kvartal, mens Microsoft ble brukt i 6 prosent av angrepene.

Nederst på topp 10-listen finner vi Apple, hvis merkenavn kun ble benyttet i 0,8 prosent av angrepene.

Hele listen er som følger:

  1. LinkedIn (52 %)
  2. DHL (14 %)
  3. Google (7 %)
  4. Microsoft (6 %)
  5. FedEx (6 %)
  6. WhatsApp (4 %)
  7. Amazon (2 %)
  8. Maersk (1 %)
  9. AliExpress (0,8 %)
  10. Apple (0,8 %)

– Kunnskap er avgjørende

Phishing-angrep består ofte i å lede ofrene til falske innloggingsvinduer for å lure dem til å legge igjen sensitive data som passord, som bakmennene igjen kan bruke til å skaffe seg uautoriserte tilganger.

Når det gjelder LinkedIn starter angrepene ifølge Check Point med at brukere av tjenesten mottar en e-post med en ondsinnet lenke. Denne lenken tar brukeren til en innloggingsside som er til forveksling lik den offisielle LinkedIn-påloggingssiden.

Phishing-angrep brukes også ofte til å spre skadevare. I løpet av det første kvartalet observerte Check Point en ondsinnet e-post som benyttet merkenavnet til det danske shippingselskapet Maersk, og som ba brukere om å laste ned en RAT-programvare (remote access trojan). Maersk ligger for øvrig på åttendeplass på Check Points liste.

Ifølge Check Points norske avdeling er det først og fremst kunnskap som forhindrer phishing-angrep, da angrepene ofte har elementer som kan avsløres ved hjelp av tilstrekkelig informasjon.

– Det beste forsvaret mot phishing-trusler er kunnskap. Alle ansatte bør læres opp til å oppdage mistenkelige uregelmessigheter som feilstavede domener, skrivefeil, datofeil og andre detaljer som kan avsløre en ondsinnet e-post, eller tekstmelding. Spesielt LinkedIn-brukere bør være ekstra årvåkne i løpet av de neste månedene, sier Erling Schackt, teknologisjef i Check Point Norge, i en pressemelding.

Sikkerhetsselskap advarer mot kraftig oppsving i phishing-angrep under Linkedin-navnet.
Les også

Sikkerhetsselskap: Kraftig økning i phishing-angrep rettet mot Linkedin-brukere

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra