Ingen idrett er så populær eller får så mye oppmerksomhet som fotballen. Den har vært en av bærebjelkene i TV2's sendeprogram, og nå kommer også nettsatsingen.
I en pressemelding fra Microsoft og TV2 forteller partene om et samarbeid som skal gi fotballinteresserte bedre seeropplevelser både på nett via PC og via mobiltelefonen.
TV2 har rettigheter til å vise Tippeligaen og fotballlandslaget, og nå skal det tilgjengeliggjøres på nett ved hjelp av Microsoft-teknologier som Windows Live, søkeplattformen til Fast og Silverlight-teknologien.
Sistnevnte er en utfordrer til Flash, som Microsoft har ambisjoner om å gjøre tilgjengelig på alle operativsystemer og nettlesere.
Silverlight ble brukt av den amerikanske TV-kanalen under Bejing-OL, og av demokratene til å formidle landsmøtet der Barack Obama ble nominert som presidentkandidat.
- For TV 2 er dette en svært viktig avtale, som byr på uante muligheter og et konkurransefortrinn foran den kommende Tippeligasesongen. Vi har klare ambisjoner om fortsatt å være den ledende leverandøren av norsk fotball på nett, sier Alf Hildrum, administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2, i en pressemelding.
TV2 satser på å kunne gi seerne en bedre brukeropplevelse gjennom mer interaksjon, og mer flesibel styring av hva man vil se.
- Med Silverlight har vi muligheter til å gi fotballfans en fantastisk brukeropplevelse der de selv styrer en stor del av fotallopplevelsen sin, sier redaktør i TV 2 Sumo, Helge Høibraaten.
Søketeknologien fra Fast vil bli brukt til å holde brukerne fortløpende oppdatert med individuelt tilpasset informasjon.