3D-verdenen Second Life har fått en ekstrem oppmerksomhet fra all verdens IT-analytikere og stadig flere tunge, store organisasjoner inngår avtaler eller oppretter virtuelle kontorer i 3D-systemet. Blant annet har IBM og Reuters.
Mye av årsaken er det høye brukertallene Linden Lab, selskapet bak Second Life, slår i bordet og får alle sine partnere til å gjenta. Men de stemmer ikke - hvert fall ikke hvis man teller på det som er vanlige måte.
Linden Labs oppgir at Second Life nå har passert 6 millioner innbyggere, men den riktige benevnelsen er "regiserte kontoer". Og om Linden Labs ikke lyver, så tøyer de strikken veldig langt: For selskapet legger aldri ned en konto - seks millioner er tallet som er åpnet helt tilbake fra da man startet opp i 2003.
Resten av nettbransjen teller stort sett mye mer realistisk - har ikke brukeren vært innom den siste måneden eller hvertfall seks månedene, er de ikke lengre en bruker.
Amerikanske Informationweek har funnet en nettside der Linden Labs faktisk, litt gjemt, offentliggjør mye bedre statistikk. På denne nettsiden viser statistikken at bare 1,7 millioner brukere har vært innom Linden Labs de siste to månedene.
Tallene viser også at bare 10 prosent av brukerne som prøver Second Life blir aktive brukere - tre måneder etter at de registerer seg, er det bare 10 prosent som er igjen.