Norkom fikk en vekst i omsetningen i 2001 på 64 prosent og klarte et resultat før skatt på 49 millioner kroner av en omsetning på 919 millioner kroner. I 2001 utgjorde salg over Internett 553 MNOK, en vekst på 172 prosent fra 2000.
Selskapet selger datautstyr og elektronikk, og den største salgskanalen er e-handel. I første kvartal 2002 ekspederte Norkom 75.891 nettordre, det vil si en ny ordre hvert 102. sekund døgnet rundt, skriver selskapet i en pressemelding.
Gjennom Komplett-nettbutikkene klarer det norske e-handelselskapet å oppnå sine resultater, og tirsdag 18. juni lanserte Norkom sin fjerde nettbutikk utenfor Norge. I tillegg til Norge, Sverige og Storbritannia åpnet Sandefjordsbedriften i midten av februar nettbutikk i Irland og nå er Komplett.de det nye tilbudet for tyskere.
De tyske kundene tilbys ca 2.000 dataprodukter for umiddelbar levering. Som for Norkoms øvrige utenlandske nettbutikker, skjer levering fra sentrallageret i Sandefjord. Tyske kunder som plasserer ordre innen kl. 14.00 vil motta varene levert på døren i løpet av påfølgende dag.
Komplett.de vil de to første kvartalene være i en pilotfase hvor betydelige ressurser vil bli lagt ned for å sikre en god kjøpsopplevelse. Etter planen skal dermed Komplett.de være i normal drift til det tyske julesalget.
Norkom mener en av hovedgrunnene til suksessen er at alle produktene blir sendt fra det sentralt lager i Sandefjord. Dermed unngår man kostnader knyttet til lokale lagre. Kundene som handler via nettet er uvitende om at produktene faktisk blir sendt helt fra Norge. Hjemmesidene til Norkom er tilpasset hvert enkelt land og alle forsendelsene har Norkoms lokale samarbeidspartnere i de respektive land som avsender.
Norkom benytter den største aktøren innen internasjonal flyekspress til sine leveranser.
- Årsaken til denne metoden, er vår antagelse om at kundene kan være negative til at produktene blir sendt fra Norge, spesielt i forhold til leveringstid. Fra Norge sender DHL en fellesforsendelse som senere blir splittet når den ankommer destinasjonen. Derifra blir varene levert lokalt direkte til kundene. Avtalen med DHL er et viktig konkurransefortrinn på et marked som preges av prisaggressivitet og mange tilbydere, sier administrerende direktør i Norkom, Eric Sandtrø, i pressemeldingen.