Elkjøp stjeler kunder fra de tradisjonelle dataforhandlerne i salget av både komponenter, skrivere, nettverksutstyr og hele PCer. Elkjøp bruker sine innkjøpsvolumer til å presse ned prisene og lokker inn både private kunder og bedrifter.
digi.no har skrevet en rekke saker om hvordan Elkjøp har etablert nye bunnpriser på en rekke typer varer. Salget av dataprodukter har eksplodert det siste året.
Lanseringen av det ekstremt omtalte PC-spillet HalfLife 2 bidrar til å vise hvordan Elkjøp gjør det så bra. For kjeden tar nå i bruk teknikker som er helt ukjente for IT-bransjen, men standard i dagligvarehandelen.
"Lokkevarer" er utrykket bransjen bruker på å markedsfører ekstremt billige enkeltvarer til priser man enten ikke tjener på eller går med regelrette tap på. Men når kunden først er kommet inn i butikken, kjøper de mer og butikken ender opp med et overskudd.
Vanlige dataleverandører bruker ikke lokkevarer, men det gjør Elkjøp.
HalfLife 2 er trolig et smart lokkevare, for et tilbud på dette spillet lokker inn eierne av de meste avanserte PCene. Og de blir nok fristet - for Elkjøp selger HalfLife 2 til 299 kroner, 150 kroner under hva mange konkurrenter tar. Det samme skjer med to andre bestselger-spill, Grand Theft Auto og Halo 2.
Håpet er at PC-eierne som kommer for å kjøpe spillene også andre komponenter og utstyr. Elkjøp var også gjort kundene oppmerksom på hvor mye enklere datautstyr de selger.
Kjetil Walseth, markedssjef hos importøren Vivendi Universal Games Nordic, forteller at hans anbefalt utsalgspris er 449 kroner.
- Jeg har ikke sett noen som selger HalfLife like billig som Elkjøp, forteller Walseth, men vil ikke kommentere spørsmål om hva Elkjøps innkjøpspris er.
Informasjonssjef hos Elkjøp, Scott Engebrigtsen, bekrefter Elkjøps taktikker for å lokke inn kundene, men han vil ikke kommentere spesifikke produkter.
- Generelt selger vi kampanjevare til svært lave priser og det kan i enkelttilfeller hende at vi ikke tjener penger på dem, sier Engebrigtsen.
På direkte spørsmål bekrefter han at Elkjøp også går lengre:
- Vi selger innimellom varer med tap, medgir Engebrigtsen.