I går skrev digitoday.no om at merkevarekjempen Unilever, som blant annet har flere kjente hårpleieprodukter i porteføljen, skal satse på nettet som kanal for sine reklamefilmer.
Dette håper det europeiske annonsenettverket AdLINK Internet Media blir populært, de lanserte i dag AdLink TV. Thomas Bagn fra AdLink røpet nyheten om at annonsenettverket sammen med nettkjempen Yahoo! skal etablere dette som en standard i Europa.
AdLink TV fungerer slik at annonsøren på vanlig måte legger ut en banner. I banneren er det en liten rute med levende bilder fra reklamefilmen. - Dette gjør det mer interessant for brukeren å klikke på banneret, sier Bagn.
Når man klikker på banneret får man opp en pop-up, hvor filmen lastes ned og vises. Via lenker på selve skjermen kan man klikke seg inn på annonsørens nettsted, 'hvis man vil ha mer informasjon'.
- Det er også en mulighet for brukeren å trykke på en knapp på skjermen (med @-tegn) for å sende en mail til selskapet som annonserer, sier Bagn.
Den nye reklameformen er ikke utprøvd i stor skala. I Norge er det nettstedene Skiinfo.no og stocklink.no som er valgt som pilotmedier, mens Telenor Mobils høytflyvende Djuice, samt nettmegleren E-Trade, stiller med reklamefilmene.
Det er AdLink selv som står for streaming og hosting av videoene, opplyste selskapet på en konferanse i Oslo torsdag.
Hva prisene kommer til å ligge på er ikke kjent.