I en pressemelding med en uvanlig frisk tone innleder Reitan-gruppen (som eier Sense og Narvesen-kjeden) og Sense med at de "vil rydde i det forbrukerfiendtlig mobilmarked".
Selskapene forsetter i samme stil med at de i dag lanserer "en ny type mobilabonnement som passer alle". Prisen for å ringe eller sende sms regulerer seg automatisk etter forbruket hver enkelt har til enhver tid."
Men hvor fordelaktig tilbudet faktisk er, kan man vanskelig ta stilling til. Sense og Reitan-gruppen opplyser ingen ting om hva prisene starter på eller ender på. Det opplyses heller ikke om salget starter i dag eller i nær fremtid.
Det eneste som står på nettsidene til Sense er at "Informasjon om de nye produktene legges ut på www.sense.no førstkommende fredag kl 12."
Sense og Reitan-gruppen hevder at "de store aktørene gjør hva de kan for å forvirre forbruker med komplekse pristrukturer og hyppige endringer i markedet som gjøre det umulig for sluttbruker å følge med. På denne måten kan de hente ut store inntekter på bekostning av forbruker."
- Vi ønsker å gjøre vårt for å rydde opp i dette markedet og i første runde fjerner vi faste avgifter og tilbyr ett abonnement som passer alle; hos oss skal kundene kun betale for det de faktisk bruker, sier Kjell Magnus Reitan.
Det er først når digi.no tar kontakt med kunde-service hos Sense og sier vi vurderer det nye abonnementet at vi får informasjon om de nye prisene. Her er de:
Ringer du fra 0-60 minutter i måneden, vil det koste 2,49 kroner per minutt.
De neste 61-120 minuttene koster 1,79 kroner og fra 201-300 minutter koster 99 øre minuttet. Minuttene over 300 koster 79 øre stykket.
SMS-prisen starter på 79 øre, men faller helt til 49 øre stykket dersom du sender over 300 meldinger i løpet av en måned.
Med de abonnementsmodellene som har vært dominerende i markedet, hevder Sense og Reitan-kjenden at 7 av 10 har hatt feil type abonnement som gir unødvendig høye mobilkostnader.
Sense Abonnement justerer prisene automatisk nedover etterhvert som forbruket øker.
Målet er like friskt som pressemeldingen - en million kunder innen 3 år. Mye av dette skal komme fordi det finnes så mange Narvesen-kiosker rundt i landet. Kunden vil kunne registrere seg elektronisk ved disken og får godkjent abonnementet der og da.
Ledelsen i Sense og Reitan-gruppen var ikke tilgjengelig da digi.no ringte.