FORBRUKERTEKNOLOGI

Sense med mobiltilbud uten avgift

I en uvanlig frisk pressemelding lover Sense og Narvesen å rydde opp i et "forbrukerfiendtlig mobilmarked".

12. feb. 2004 - 09:30

I en pressemelding med en uvanlig frisk tone innleder Reitan-gruppen (som eier Sense og Narvesen-kjeden) og Sense med at de "vil rydde i det forbrukerfiendtlig mobilmarked".

Selskapene forsetter i samme stil med at de i dag lanserer "en ny type mobilabonnement som passer alle". Prisen for å ringe eller sende sms regulerer seg automatisk etter forbruket hver enkelt har til enhver tid."

Men hvor fordelaktig tilbudet faktisk er, kan man vanskelig ta stilling til. Sense og Reitan-gruppen opplyser ingen ting om hva prisene starter på eller ender på. Det opplyses heller ikke om salget starter i dag eller i nær fremtid.

Det eneste som står på nettsidene til Sense er at "Informasjon om de nye produktene legges ut på www.sense.no førstkommende fredag kl 12."

Sense og Reitan-gruppen hevder at "de store aktørene gjør hva de kan for å forvirre forbruker med komplekse pristrukturer og hyppige endringer i markedet som gjøre det umulig for sluttbruker å følge med. På denne måten kan de hente ut store inntekter på bekostning av forbruker."

- Vi ønsker å gjøre vårt for å rydde opp i dette markedet og i første runde fjerner vi faste avgifter og tilbyr ett abonnement som passer alle; hos oss skal kundene kun betale for det de faktisk bruker, sier Kjell Magnus Reitan.

Det er først når digi.no tar kontakt med kunde-service hos Sense og sier vi vurderer det nye abonnementet at vi får informasjon om de nye prisene. Her er de:

Ringer du fra 0-60 minutter i måneden, vil det koste 2,49 kroner per minutt.

De neste 61-120 minuttene koster 1,79 kroner og fra 201-300 minutter koster 99 øre minuttet. Minuttene over 300 koster 79 øre stykket.

SMS-prisen starter på 79 øre, men faller helt til 49 øre stykket dersom du sender over 300 meldinger i løpet av en måned.

Med de abonnementsmodellene som har vært dominerende i markedet, hevder Sense og Reitan-kjenden at 7 av 10 har hatt feil type abonnement som gir unødvendig høye mobilkostnader.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Sense Abonnement justerer prisene automatisk nedover etterhvert som forbruket øker.

Målet er like friskt som pressemeldingen - en million kunder innen 3 år. Mye av dette skal komme fordi det finnes så mange Narvesen-kiosker rundt i landet. Kunden vil kunne registrere seg elektronisk ved disken og får godkjent abonnementet der og da.

Ledelsen i Sense og Reitan-gruppen var ikke tilgjengelig da digi.no ringte.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Les mer
Jobbsøknad: Slik skiller du deg ut i den store bunken
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra