Som forvaltningsorgan har Datatilsynet få straffereaksjoner å ty til, og det er kun politiet som kan gi bøter.
Samtidig blir stadig flere utsatt for identititetstyveri. I fjor sommer opplevde Tele2 at uvedkommende høstet kundeopplysninger via deres nettsted. Like i etterkant ble teleselskapet Talkmore frastjålet sensitive personopplysninger om over 100.000 nordmenn.
Det eneste Datatilsynet kunne gjøre i disse tilfellene, var å sende anmeldelser til politiet.
Nylig foreslo Regjeringen at tilsynet skulle få anledning til å ilegge gebyrer til dem som ikke overholder personvernet. Datatilsynet håper det ikke bare blir med forslaget.
– En slik straffereaksjon vil helt klart kunne virke allmennpreventivt og få andre til å avholde seg fra tilsvarende handlinger, sier avdelingsdirektør i juridisk avdeling i Datatilsynet, Knut Kaspersen, til digi.no.
Forslaget ble sendt på høring i fjor vår i forbindelse med e-postforskriften.
Kaspersen tror langt flere saker både kan bli avverget og virke avskrekkende ved å innføre overtredelsesgebyrer.
Datatilsynet har aldri tidligere tatt i bruk noen form for tvangsmulkt.
– Det vil dessuten kunne avlaste politiets arbeid dersom vi kan gi et overtredelsesgebyr som trolig er et bedre virkemiddel for å få bedrifter til å følge loven, framholder Kaspersen.
Han mener ID-tyveri vil bre om seg, og at vi ennå bare ser toppen av isfjellet.
– Et overtredelsesgebyr kan svi mer enn en anmeldelse som ikke bare koster penger, men også vil gi negativ publisitet for det selskapet som misbruker personopplysninger, sier Kaspersen.
Statssekretær Wenche Lyngholm i Fornyings- og administrasjonsdepartementet har tidligere uttalt at sikring av personopplysninger, både om egne ansatte og brukerne, skal ha høy prioritet i norske kommuner og at Regjeringen ønsker å gi Datatilsynet lov til å gi overtredelsesbøter.
Medieoppslag viser at kommuner har røpet taushetsbelagte opplysninger gjennom postjournalene, fødselsnummer har vært tilgjengelig i prospekter, i tillegg til personopplysninger som er blitt tappet gjennom teleoperatørenes bestillingstjenester.