Schibsted har satt svært ærgjerrige mål for sin satsing på søk. I et samarbeid med Fast har de tatt mål av seg til å utkonkurrere selveste Google og bli best på søk i Norge.
Konkurrenten Findexa, som antagelig kjøpes av Eniro, kjente godt til Schibsteds planer, og gjorde et lite kupp da de nylig slo Schibsted på målstreken og lanserte sin egen søketjeneste Yelo.no først.
Les også:
- [11.01.2006] Beskjeden start for Sesam
- [26.10.2005] Google med gratis rubrikk-annonser
- [19.10.2005] Dobbelt søke-lansering i påvente av Google
- [18.10.2005] Schibsted Søk kommer i november
- [06.10.2005] Schibsted kjøper Gule Sider-konkurrent
Likevel er det mye som tyder på at det vil bli Schibsteds Sesam som kommer til å stjele rampelyset.
Førsteinntrykket er rett og slett at Sesam er mye bedre. Det er en langt mer påkostet tjeneste, og det synes.
Sesam-sjef Mikal Rohde lovet presentasjon av søkeresultater på en ny måte, og i forhold til det norske søkemarkedet har han holdt det løftet. Særlig gjelder dette søk etter bedrifter og personer.
Det er verdt å legge merke til hvordan man kan søke på et navn eller et emne. Til venstre for resultatene dukker det opp lister over hvilke geografiske områder som har flest treff på søket, og klikker man på en av dem oppdateres kartet til høyre og viser hvor disse ligger innenfor det nyvalgte området. Holder man musen over et slikt punkt på kartet, vises mer informasjon.
Det er verdt å prøve seg frem litt, blant annet med Sesams «magiske ord» slik som «fakta» som bringer leksikonoppslag øverst på søkelisten.
Google har foreløpig gjort lite i Norge, men har avanserte lokalsøk i USA. Sesam ligger dermed et hestehode foran med slike tjenester i Norge, men selskapet regner med at Google Local kommer hit også etter hvert.
Sesam har også nyhetssøk og bildesøk. Prøv det her.