JUSS OG SAMFUNN

Sex uten tekstmeldinger: Digital ungdom skriver noveller

Skrivekonkurransen TEMP 2001 endte opp med 400 tekster sendt inn på e-post. - Konkurransen viser at ungdom kan bli fulle uten Internett og debutere seksuelt uten tekstmeldinger, mener en lettet Harald Rosenløw Eeg.

Therese Werenskiold
7. mai 2001 - 15:14

Den digitale ungdommen - ungdom som skriver epost og tekstmeldinger av hjertens lyst - det var denne gruppen nettbokhandelen bol.com og forlaget Aschehoug ville treffe med skrivekonkurransen TEMP, som startet i begynnelsen av januar. Du kan lese mer om bakgrunnen her: Oppfordrer den digitale ungdommen til å skrive.

Harald Rosenløw Eeg. <i>Foto:  Therese Werenskiold</i>
Harald Rosenløw Eeg. Foto:  Therese Werenskiold

Under dagens prisutdeling var det forfatter og musiker Harald Rosenløw Eeg som sa noen velvalgte ord. Blant annet sa han at han var lettet over at ungdommen ikke var så påvirket av nye medier som han hadde trodd. Han hadde også - til sin lettelse - oppdaget at ungdom kan bli fulle uten Internett og at de kan debutere seksuelt uten tekstmeldinger.

TEMP 2001-vinner Jørgen Krog. <i>Foto:  Therese Werenskiold</i>
TEMP 2001-vinner Jørgen Krog. Foto:  Therese Werenskiold

Arrangørene hadde håpet på mellom 350 og 400 innsendte bidrag, og var svært fornøyde med de 400 tekstene som kom inn på mail. Juryen har blant annet vært beæret med kjendis-forfatteren Ari Behn og standup-komiker Shabana Rehman.

Vinner av konkurransen og 30.000 kroner rikere, ble Jørgen Krog (21) fra Østfold, som skrev novellen "Marthinsen med h" i løpet av en natt. Den handler om en mann som skal krysse Arktis iført det mest elendige av alle plagg; allværsjakken. Hele novellen kan du lese her.

Helge Zimmer. <i>Foto:  Therese Werenskiold</i>
Helge Zimmer. Foto:  Therese Werenskiold

Helge T. Zimmer, som ble direktør for bol.com i Norge i desember i fjor, sier nettbokhandelen har vært med å arrangere skrivekonkurransen fordi de er helt avhengige av at unge begynner å kjøpe bøker.

Han tror at de unge i dag - de som har vokst opp med Internett - blir en viktig målgruppe å nå dersom Bertelsmann Online skal lykkes med sin enorme nettsatsing.

bol.com går bra, sier Zimmer. Men han kan ikke oppgi noen tall. Det eneste han kan si er at de selger en del musikk, litt flere bøker og at de i år har et lavere markedsføringsbudsjett enn i fjor.

- Vi har hatt en veldig bra musikklansering, forteller den tidligere Boxman-direktøren. - Det er helt tydelig at det var et vakuum etter Boxman.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.