Etter USA-lanseringen står en global markedsføringskampanje på agendaen, røper Sharps mobilsjef Hiroshi Uno overfor nyhetsbyrået Reuters
Zaurus er Sharps spydspiss i PDA-markedet, og målet er å selge minst én million av den nye lommeterminalen allerede i løpet av det første året selskapet begynner det internasjonale salget. Zaurus, som ble lansert i første generasjon allerede i 1993, er den klare markedslederen i det japanske hjemmemarkedet, og den internasjonale satsingen er et mottrekk til amerikanske Palms gryende suksess i Solens rike.
Sharp har besluttet å bruke Suns Java-teknologi på applikasjonssiden for den nye Zaurus-en, mens operativsystemet blir Linux-basert, røper Uno overfor Reuters.
Den store fordelen med Java er at programmeringsspråket er plattformuavhengig - det vil si at det blir en smal sak å dele data med andre digitale enheter, så som mobiltelefoner og faksmaskiner. Modellen som skal lanseres i USA og Europa vil ha både lyd- og videofunksjonalitet, men den vil ikke kunne tilknyttes Internett uten at den kobles til en mobiltelefon.
Lederen for Sharps mobilvirksomhet forteller at det ble omsatt omlag én million PDA-er i Japan fra mars 2000 til mars 2001, men markedet ventes å vokse til 1,65 millioner fra mars i år til samme måned neste år. Sharp har følgelig satt seg som mål å selge 500.000 enheter for å opprettholde dagens markedsandel på 30 prosent. Hovedkonkurrentene er Toshiba og NEC, som begge har uttalt at de vil lansere nye PDA-er senere i år - dog uten å røpe detaljer utover det.