På et allmannamøte tidlig i november ble de ansatte i Siemens Business Services (SBS) informert om at Siemens vil selge datterselskapet som en følge av korrupsjonssaken i forbindelse med forsvarsavtalen. Selskapet har snaue 200 ansatte.
Les også:
- [11.12.2007] Raner nettbanken når desemberlønna kommer
- [11.12.2007] Økokrim bøtelegger Siemens for svindel
- [23.08.2007] Siemens vet ennå ikke hva som skjedde
- [15.12.2006] Ti beilere interessert i Siemens-datter
- [16.11.2006] Siemens etterforskes enda en gang
- [02.11.2006] Alle vil vurdere Siemens-konsulentene
- [06.10.2006] De ansatte støtter salget av SBS
- [05.10.2006] Siemens blir ikke kvitt korrupsjonssaken
50 av disse har blitt direkte overført til Forsvaret, ettersom de tidligere har vært engasjert med Forsvarets Fisbasis-kontrakt.
Noen har sluttet, mens de øvrige konsulentene nå er i en mellomfase og venter bare på å bli kjøpt opp.
Det er grunn til å tro at flere SBS-kunder ikke får den service de trenger. Aftenposten skriver i dag at mange Oslo-skoler som bruker systemet InnsIKT nå sliter med PC-driften. Systemet går tregt og det er vanskelig å legge inn nye programmer.
I et brev fra Utdanningsetaten i Oslo kommune til skolene forklares problemet med at leverandøren Siemens SBS mangler folk.
SBS på sin side har forsikret i et brev at de har full kontroll med «personellflukten».
Styreleder Arne Besseberg i SBS stiller seg undrende til at skolene sliter ettersom SBS ennå ikke har solgt ut konsulentene. Dem som gikk over til Forsvaret jobbet uansett ikke mot skolene.
– Jeg kjenner ikke til at andre SBS-kunder sliter med dårlig service fra oss, sier Besseberg til digi.no.
Målet er at den som overtar SBS-ansatte skal videreføre verdiene i selskapet og ivareta de forpliktelser SBS i dag har overfor ansatte og kunder.
– Ingen kunder skal lide for det som har skjedd i SBS, sier Besseberg.
– Besseberg mener nå at det skal være rundt 100 konsulenter igjen i SBS, og at ingen andre har blitt overført til andre virksomheter. Han medgir likevel at noen har sluttet.
Tidligere var det en serviceavdeling med 100 teknikere i SBS. Disse ble overført til Fujitsu Siemens Computers 1. april, men sitter i samme bygg som SBS og skulle dermed ikke påvirke servicegraden mot kundene, sier Besseberg.