For andre gang på få måneder kutter Salesforce kostnader gjennom å si opp ansatte. Det melder Reuters.
Nå kutter Salesforce 10 prosent av arbeidsstokken, og legger ned «noen kontorer».
− Det er krevende tider og kundene har en mer forsiktig tilnærming til innkjøp, sa en av de daglige lederne i selskapet, Marc Benioff, i et brev til de ansatte denne uka.
Oppsigelsesbølgen fortsetter
I starten av november 2022 måtte selskapet si opp «hundrevis». Med 73.000 ansatte på verdensbasis, hadde nok kuttet begrenset innvirkning på selskapet.
Norgeskontoret ville ikke kommentere kuttet til Digi i november.
Kuttet kom få dager etter nyheten om at Meta sier opp 13 prosent av staben sin. Det gjaldt over 11.000 mennesker. Uka før startet Musk sin ledergjerning i Twitter med å si opp opptil halvparten av de 7500 ansatte.
Musk: Samtalen med Trump ble rammet av DDoS-angrep
Ansatte for mange under pandemien
Salesforce lever av tjenester som gjør fjernarbeid enklere, som Slack, og gjorde det godt under pandemien.
− Mens inntektene økte under pandemien, ansatte vi for mange mennesker til den økonomiske nedgangstiden vi nå går inn i. Jeg tar ansvar for det, sa Benioff.
Berørte ansatte i USA vil få sluttpakker på fem måneders lønn og andre goder som helseforsikring, mens berørte i andre land vil motta et «lignende nivå av støtte».
Uvisst om norske ansatte er berørt
Norgeskontoret har vokst kraftig det siste året, og til nå har det, utover prishopp på programvare, vært få tegn til at norsk IT-bransje er preget av nedgangstider.
− På det nåværende tidspunktet kan vi bare vise til 8-K-skjemaet, som også inneholder brevet Marc Benioff sendte til alle ansatte, svarer Rickard Waldenström, kommunikasjonssjef i Salesforce Norden, på Digis spørsmål om norske ansatte er berørt.
8-K er et skjema som brukes av amerikanske selskaper for å informere publikum om hendelser som er viktig for aksjeeiere eller tilsynsmyndigheten SEC.