FORBRUKERTEKNOLOGI

Sier opp Telenor i protest mot BankID-avgift

– Forstår at kundene reagerer, men beslutningen vår står fast.

NY AVGIFT: – Vi forstår at kundene reagerer, men beslutningen står fast, sier Telenors informasjonssjef Anders Krokan.
NY AVGIFT: – Vi forstår at kundene reagerer, men beslutningen står fast, sier Telenors informasjonssjef Anders Krokan. Bilde: Getty Images News/Getty Images/All Over Press
3. apr. 2014 - 07:45

Telenor har mistet kunder etter at selskapet besluttet å ta betalt for mobilabonnentenes bruk av det elektroniske sertifikatet BankID.

Fra 1. mai vil det koste Telenors mobilkunder 49 øre hver gang man ber om en bankkode med mobiltelefonen. Telenor og datterselskapet Djuice har 260.000 kunder, og i snitt ber kundene om tolv koder hver måned. Det blir over 18 millioner kroner i året, skriver Aftenposten.

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor innrømmer at det har vært mange og kraftige reaksjoner. En del kunder har allerede sagt opp sine abonnementer i protest, skriver avisen.

– Vi forstår at kundene reagerer når vi går over til å ta betalt for noe som i dag er gratis, men beslutningen står fast. Men vi må ta en evaluering av konsekvensene når vi får sett dette litt over tid, sier Krokan.

Krokan vil imidlertid ikke si noe om selskapet kan komme til å gi etter og droppe betalingen hvis konsekvensene blir for store. Han minner om at kunder fortsatt kan benytte seg av kodebrikken de har fått fra banken uten å betale noen ting.

Kommunikasjonssjef Hege Steinsland hos BankID sier at ingen andre mobiloperatører har gitt beskjed om at de kommer til å følge Telenor og Djuice. (©NTB)

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra