Internettgiganten Google har prestert kunststykket å både være en vekstkomet og en pengemaskin.
Nå er regnskapstallene for det norske datterselskapet klare. De viser en omsetning på 67,1 millioner kroner i fjor. Av det ble 2,9 millioner liggende igjen som overskudd.
Tallene må imidlertid tas med en klype salt. Internasjonale konsern som Google regnskapsfører en stor del av inntektene sine på moderselskapet.
Google har som praksis å la de lokale datterselskapene få dekket sine kostnader samt et tillegg på mellom 8 og 10 prosent av omsetningen, ifølge Kampanje.com. Resten av inntektene regnskapsføres på Google International.
Selv om det er relativt beskjeden omsetning og overskudd i Google Norge, så har det vært en dobling av kostnadene. Det skyldes først og fremst nyansettelser.
- Vi ansatte en masse folk i Trondheim. Det har vi jo også tidligere snakket om, så det er ingen hemmelighet. Jeg husker ikke hvor mange det var, men det var mange, sier Jan Grønbech, administrerende direktør i Google Norge til Kampanje.
Google oppgir ikke hvor mye de totalt omsetter for i Norge, men analytikere skal ha estimert det til å dreie seg om cirka 700 millioner kroner på årsbasis.
Grønbech vil ikke kommentere det, men sier at Google Norge forventer å fortsette å gjøre det bra selv om det er en pågående finanskrise.
- Så lenge folk søker etter produkter så vil søkeannonsering gå bra. Under bankkrisen i 1992, som er det eneste vi har å sammenligne med, brukte jo folk Gule Sider, sier Grønbech til Kampanje.
Han er veldig optimistisk for den nære fremtiden.
- Signalene for 2009 ser fantastiske ut, sier Grønbech til Kampanje.
Les også:
- [06.03.2008] Velkommen til Google Norge