Incent Services er et oppstartsselskap som ble stiftet av to studenter mens de studerte sammen i Singapore i regi av den norske Gründerskolen. Nå har de fått investorpenger fra blant annet staten Singapoire gjennom et fond som forvaltes av Singapores universitet, NUS (National University of Singapore).
- Du kan si at dette er Singapores variant av aktiv næringspolitikk, sier Geir Sand Nilsen til digi.no.
Nilsen kan ikke fortelle hvor mye de har hentet i ekstern kapital på grunn av begrensninger i betingelsene fra investoren, men han bekrefter at det dreier seg om noen millioner kroner. De har gått noen runder med norske investorer også, men valgte å gå for Singapore.
- Dealen vi fikk der var mest verdt. Vi har gått en runde i Norge også, men verdsettelsen av selskapet ble bedre i Singapore, sier Nilsen.
Incent har også hatt gleden av støtte fra norske myndigheter. De har totalt fått 200.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge og gjennom Universitetet i Oslo har de fått låne gratis kontorer i en periode på et av universitetets gamle bygg. Det er allikevel ikke helt sammenlignbart med støtten de nå har fått i Singapore.
- Tankegangen her i Norge er at det bare er å spytte inn et mindre beløp og så må du seile din egen sjø. I Singapore er også de flinke til å gå aktivt inn i oppstartsselskapene, sier Nilsen.
Incent satser på mobil markedsføring til mottakere som på forhånd har avgitt informasjon om seg selv og sine interesser. Dermed kan Incents kunder sende målrettet reklame til en målgruppe som på forhånd har sagt ja til motta meldinger på sin mobiltelefon. Selskapet ble stiftet i 2004 og omsatte bare for noen hundre tusen i 2005. Gründerne har ikke selv tatt ut lønn, men har levd på studielån. De ansatte har blitt lønnet ut fra stipendene fra Innovasjon Norge, fra salg og fra midler selskapet fikk fra en angel-investor.
- Vi har nå fått muligheten til å nå tre millioner mennesker, hovedsaklig i Singapore, men også i ti land rundt. Først på lista etter Singapore står Vietnam, Thailand og Malaysia, sier Nilsen.
De to gründerne har forskjellig bakgrunn. Geir Sand Nilsen er ingeniør fra NTNU og med-gründer Cato Gullichsen er jus-utdannet. Kombinasjonen har vært nyttig når teknologi kombineres med markedsføring i markeder hvor jussen etterhvert får en større rolle.
- Det er først nå at Singapore skal begynne å kreve samtykke for motta meldinger på mobilen. De er mer vant til å få reklame og de aksepterer mer enn oss i Norge. Utfordringen vår blir å gjøre det mer spennende, sier Nilsen.
Gullichsen har flyttet til Singapore for å lede satsningen der, mens Nilsen styrer Incents norske satsning.