Sissel Kyrkjebø var nylig på en tre uker lang USA-turné for å fremme sin nyeste plate. Avisene i Akersgata dekket turnéen behørig, sist med et oppslag om Sissel og operastjernen Placido Domingo som spilte inn juleprogram for frokost-TV på kringkastingsselskapet American Broadcasting Corporation (ABC).
Nå er Sissel kommet hjem igjen etter at platen hennes ble sluppet på det amerikanske markedet den 1. oktober. Manageren til lerken fra Bergen, er Arne Svare i selskapet Stageway. Han opplyser at han ikke har fått noen salgstall så langt fra USA, men at 50.000 kopier ble sendt over i forbindelse med plateslippet i oktober.
Noen av disse har tydeligvis blitt solgt via Amazon.com. Per i dag ligger nemlig platen til Sissel på 1. plass i musikkkategorien på e-handelshuset som omsetter for mellom tre og fire milliarder dollar i året.
Platen blir solgt med 23 prosent rabatt på nettstedet. Den koster i underkant av ti dollar, rundt 75 kroner. Det bidrar nok sterkt til salget, fordi de fleste andre enkelt-CD-ene på toppselgerlisten tilbys for i rundt 13 og 14 dollar. Amazon selv opplyser ikke hvor stort volum som selges.
Se selv topplisten på Amazon.com
- Er ikke det fantastisk, da? Jeg vet selvfølgelig ikke hvor mye det egentlig betyr, men det er alltid veldig OK å være nummer 1, sier Svare til digi.no.
- Det er en motivasjon for selskapet å se at det fungerer med promotion. Ikke minst er det hyggelig at platen får bra kritikk, mener han.
Og, selv om det ikke har vært mange nettbrukere som har lagt inn sin mening om platen, det er virkelig hyggelige tilbakemeldinger som den norske sangfuglen får. Det resulterer i maksimal pott når det gjelder antall stjerner i boka.
"I'm not really familiar with Norwegian artist Sissel except hearing a bit of her gorgeous vocals from the soundtrack to the movie "Titanic". What little I heard was breathtaking... I immediately fell in love with the entire album. I have already listened to it three times today. The entire album is a collection of gorgeous pop songs with a tinge of celtic and new age music. Sissel has one of the most beautiful voices that I have ever heard." , skriver musikkinteresserte Erica Anderson.
En annen internettbruker, Jack H. fra Tennessee, la inn denne anbefalingen allerede den 6. oktober:
"What can I say? North American fans of the Norwegian artist, Sissel, have been waiting for this day for a very long time. Sissel debuts in the U.S. with a wonderful album. Words really can't describe how highly I would recommend that you purchase this album."
Både Arne Svare og platedirektør i Universal Music Group i Norge, Petter Singsaas, opplyser at det finnes en menighet i USA som følger den norske artisten. Hvor stor denne er, vet de ikke.
I øyeblikket topper Sissel på Amazons salgsliste. En pen rabatt på CD-en bidrar til dette.
- Etter Titanic-arbeidet har det vært en voldsom interesse fra endel amerikanere. Hun har fans der borte som er ekstremt opptatt av henne, vi har da også eksportert endel plater til USA, sier Singsaas.
Arne Svare har i utgangspunktet ikke regnet med noe løft i platesalget før ved julehandelen.
- Hun har solgt endel på nettet tidligere, selv om det ikke har vært de store kvantaene. Det er veldig hyggelig hvis vi ser resultater av PR-arbeidet allerede nå.
Det er Singsaas enig i:
- Den viktigste kommentaren min er at dette sannsynligvis er en reaksjon på promotionarbeidet. Det er ikke mindre enn fantastisk hvis de positive tiltakene allerede nå har gitt effekt. Det innebærer at folk lhar lagt merke til det som har skjedd, sier platedirektøren.
Han opplyser at en annen artist i Universal-stallen, Secret Garden, i hvert fall har vært på Topp-3 på Amazon.com tidligere.
- I USA har Secret Garden solgt mellom 60- og 200.000 for hver utgivelse, ofte til et new age-publikum. Det har de gjort uten ekstremt mye PR og markedsføring, sier Singsaas.