TELEKOM

Rutinearbeid hos Telenor skapte krøll i  mobilnettet. En lignende svikt har tidligere utløst rekordhøye bøter

Her er den utløsende årsaken til dagens tekniske problemer.

Telenor-kunder opplevde problemer med å få ringt tirsdag morgen.
Telenor-kunder opplevde problemer med å få ringt tirsdag morgen. Illustrasjon: Harald Brombach
30. mai 2018 - 09:13 | Endret 29. mai 2018 - 13:35

Hvor mange Telenor-kunder som fikk problemer med å ringe i mobilnettet i dag, finnes det foreløpig ingen oversikt over. Det vet så langt verken Telenor eller myndighetene.

Ved 8-tiden tirsdag morgen opplevde Telenor-kunder en rekke steder i landet at det ikke gikk an å ringe med mobiltelefon.

Først klokken 12 kunne Telenor friskmelde mobilnettet. De har oppgitt at problemene var begrenset til utgående samtaler på 4G.

Nå viser det seg at problemene oppsto etter rutinearbeid.

– Ved innlegging av nummerserier for en kundeløsning oppsto en følgefeil i datagrunnlaget. Straks feilårsak ble avdekket ble feilen korrigert og trafikken normalisert, sier Telenors informasjonssjef Magnus Line til digi.no.

– Skal ikke skje igjen

Han utdyper at Telenor skal se nærmere på hvordan dette kunne skje.

– Dette var en engangshendelse som vi skal sikre ikke skal kunne skje igjen. Vi beklager ulempene feilen medførte, avslutter informasjonssjef Line til digi.no.

De siste årene har det vært stort fokus på robusthet, stabilitet og sikkerhet i norske mobilnett. Utviklingen følges svært tett av de ansvarlige myndighetene, fordi telenettene er kritisk infrastruktur.

Selv om antall berørte later til å ha vært langt færre, kan dagens hendelse minne om utfallet høsten 2014. Da var samtlige av Telenors 3,2 millioner mobilkunder uten nett i to timer, etter at det oppsto feil ved oppdatering av en database.

Telenor fikk en rekordhøy bot på ni millioner kroner etter det massive utfallet den gangen.

Nkom ber om rapport

Direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom. <i>Bilde:  Nkom</i>
Direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom. Bilde:  Nkom

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har registrert dagens hendelse. De har mottatt enkle meldinger om at noen kunder ble berørt av utfallet.

– Vi skal be Telenor om en forklaring på dette. Dette er en sak hvor vi ber om en situasjonsrapport for videre vurdering, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom til digi.no.

Det virker allerede nå klart at dagens problemer er langt mindre alvorlige enn utfallet en oktoberdag i 2014.

– Hele nettverket var ikke nede i formiddag. De to hendelsene kan ikke sammenlignes på noen måte. I melding til oss blir det oppgitt at dette var en 4G-feil, da kan man også ringe på andre teknologier. Slik var det ikke høsten 2014, da var det stille, sier Aarsæther.

– Har du noe inntrykk av hva Telenor og andre teleoperatører har gjort av utbedringer for å hindre denne typen svikt?

– Det blir stadig bedre. Situasjonen som oppsto høsten for fire år siden førte til en veldig oppmerksomhet knyttet til «dobbelt-tenkning» slik man har i cockpit på fly. Sikkerhetsarbeidet går stadig fremover, sier Nkom-direktøren.

Det kan se ut som de første indikasjonene kom kvart over 8 i morges

Jobbet på spreng

Pressekontakt hos Telenor Norge bekreftet tidlig tirsdag at flere kunder opplevde tekniske problemer.

– Det kan se ut som de første indikasjonene kom kvart over 8 i morges. Det er noen kunder som opplever problemer med 4G-anrop. Det er noe vi jobber med å få sjekket ut, sa Telenors informasjonssjef Magnus Line til digi.no.

Selskapets teknikere har gjennom dagen jobbet på spreng. Hvorvidt feilen har berørt både privat- og bedriftskundene er uvisst.

– Feilen gjelder oppsett av 4G-anrop. Hvor utbredt det er og hvordan det slår fullt ut har vi ikke helt fått kartlagt ennå. Det er noe teknikerne våre nå undersøker grundig, fortalte informasjonssjef Line i morges.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.