Mange bruker såkalte Instant Messengers (IM) for å holde sanntids-kontakt med venner, kjente og kolleger i arbeidstiden. Men ønsket om å overvåke denne typen kommunikasjon har økt i takt med bruken av programmene, og flere selskaper leverer nå profesjonelle snuse-verktøy. I tillegg har disse programmene, som i utgangspunktet kanskje ikke var tenkt som proffverktøy for arbeidslivet, ingen kryptering eller andre teknikker som kan beskytte kommunikasjonen.
Om du bruker et slikt beskjedprogram på jobben, så kan i alle fall systemsjefen sitte og kikke deg i kortene, og gjennom ham kan sjefen sjekke om du bare tørrprater med venner eller diskuterer 'bissniss'.
Det vil si: Datatilsynet opplyser at det er de samme regler som ligger til grunn for vurderingen av sjefen kontra arbeidstakerens rettigheter her, og det er ikke bare bare å snuse på trafikken.
- Hvis det er privat kommunikasjon har ikke sjefen noe grunnlag for å gå inn og lese denne, men han/hun har rett til å si at man ikke ønsker denslags privat kommunikasjon på arbeidsplassen, opplyser tilsynets Hege Njaa Rygh.
Les også
-
Politi-trojaner eksponert på nettet
Hacker-legender vil hjelpe FBI
Gratis å verne PC-en mot datainnbrudd
Slik kan din konto kapres
Avslør spionprogrammene
Samtidig gjør hun oppmerksom på at IT-sjefen kan sitte og kikke på slik kommunikasjon, på samme måte som at vedkommende kan sjekke logger og lignende - men at det IT-sjefen eventuelt finner i sine overvåkingssystemer ikke kan brukes mot den det gjelder.
- Jeg ville uansett vært litt forsiktig med hva jeg skrev, sier Njaa Rygh.
Noen arbeidsplasser har avtaler som sier at arbeidsgiver skal ha tilgang til arbeidstakers e-post, og denne regelen kan også gjelde ICQ og andre beskjedprogrammer. Da er det ingenting som hindrer sjefen i å snuse i kommunikasjonen din.
På den andre siden er man jo ansatt for å arbeide, ikke for å fjase om alle mulige andre ting - noe som i nettverdenen gjerne kalles cyberslacking.
Hittil er det ikke kommet rapporter om bråk på arbeidsplassen grunnet overvåking av slike programmer. Men personvernaktivister AP har snakket med, mener det kun er et spørsmål om tid.
Det konkurstruede målefirmaet Jupiter Media Metrix hevder bruken av slike beskjedprogrammer på amerikanske arbeidsplasser økte fra 2,3 milliarder minutter i september 2000, til 4,9 milliarder minutter i september 2001.
Finansinstitusjoner i USA plikter å lagre kopier av all kommunikasjon de foretar seg, deriblant ting som skjer på IM. Ett firma AP snakket med, stengte for all bruk av IM for å slippe unna problematikken. Men etter en stund åpnet de for slik kommunikasjon igjen etter ønske fra arbeidstagerne, men da med overvåkingsprogramvare fra FaceTime.
FaceTime kan stilles inn til å registrere på grunnlag av stikkord, eller bare rett og slett lagre absolutt alt.