Før Google stormet frem og viste markedet hvordan det var mulig å tjene milliarder av dollar på søkemotorer, var interessen for søketeknologier laber. Slik er det ikke lengre og nyoppstartede selskaper popper raskt opp for å dekke nye områder innen denne lukrative nisjen.
Det siste nå er sikkerhet innen søk, der ny teknologi skanner lenkene før de vises for å sikre at ikke lenken tar deg til en side som infiserer PCen med ondsinnet programvare.
Idag er det en selvfølge at maskinen skannes for å avdekke virus og spionprogrammer. På samme måte skannes innkommende epost og nå skal søkeresultatene skannes før de presenteres. Det tror ihvertfall store deler av sikkerhetsbransjen og en rekke nyoppstartede selskaper som har sikret seg finansiering fra risikovillige ventureselskaper.
For noen uker siden betalte sikkerhetsselskapet McAfee 70 millioner dollar for et oppstartsselskap som bare var et år gammelt. Siteadvisor hadde bare 15 ansatte og produktet deres hadde bare vært tilgjengelig på markedet i noen få måneder.
Les også:
- [01.03.2006] Få tidlig varsel om upålitelige nettsteder
Siteadvisor skanner lenkene som dukker opp i resultatene fra søkemotorer som Google og Yahoo for så å markere de som kan inneholde ondsinnet kode. Ved siden av hvert søkeresultat vises en vurdering av sikkerhetsnivået på hvert enkelt søkeresultat.
Nye konkurrenter har også dukket opp. Scandoo er et produkt som ble lansert i forrige uke fra det britiske selskapet Scansafe.
- Vi legger oss mellom søkemotoren og brukeren. Så skanner vi resultaten i sanntid for å kunne fortelle deg om det er trygt og om det er en webside du vil besøke basert på dine preferanser, sier Dan Nadir, sjef for produkstrategi i Scansafe til Red Herring.
Han mener at internettleverandørene har vært for passive når det gjelder sikkerhet på nettet.
- Det står ikke klart for meg hvorfor ikke ISP-ene allerede har involvert seg i websurfingens hygiene del av forretningen, sier Nadir.
Scansafe begynte utviklingen av sitt produkt ved juletider i fjor. De har holdt på siden 1999 og er finansiert med 75 millioner dollar fra ventureselskapet Benchmark Capital.
En av McAfees konkurrenter innen sikkerhet ble tatt på sengen over at McAfees inntreden på sikkerhet innen søk.
- Jeg er overasket over at det var McAfee som kjøpte Siteadvisor og ikke Google. Jeg lurer virkelig på hvorfor ikke søkemotorene har involvert seg i dette ennå, sier Alex Eckelberry, sjef for sikkerhetsselskapet Sunbelt Software til Red Herring.
Spørsmålet er om søkemotorene kommer til å håndtere denne typen problemstilling selv, eller om de kommer til å gjøre som Microsoft på operativsystemer og vente lenge før de selv tar tak i det. Microsoft kommer denne uken med sitt OneCare for Windows maskiner og det kan tvinge sikkerhetsleverandørene over på nye markeder.