Google har lenge gjort det, og nå ser det ut til at Microsoft følger etter, nemlig å gi alle og enhver muligheten til å bygge videre på blant annet søke- eller karttjenester som selskapene tilbyr. Google gjør dette for å markedsføre tjenestene, det samme gjør aktører som Yahoo, Amazon.com og eBay.
Ifølge News.com, vil Microsoft komme med detaljer om denne "Web platform"-strategien under neste ukes Professional Developers Conference i Los Angeles. Det er ventet at selskapet vil publisere programmeringsgrensesnitt (API-er) til blant annet MSN Search, samt levere bedre verktøy for å programmere slike applikasjoner.
Dette betyr at Microsoft ønsker å ta bort noe av den oppmerksomheten Google får av blant annet utviklere, for Google er blitt altfor dominerende i Microsofts øyne.
Den store fordelen med webapplikasjoner, er at de i teorien kan kjøres på enhver plattform, uavhengig av operativsystemet, siden de er nettleserbaserte.
Nå er ikke tilgang til Microsoft-eide webtjenester noe helt nytt. Karttjenesten MapPoint har vært tilgjengelig gjennom et webgrensesnitt i flere år. Men Microsoft vil bli hengende etter konkurrentene på weben hvis de ikke gjør betydelige grep nå.
Ifølge Seth Demsey, gruppeleder for MSN Search, vil denne søketjenesten gjøres tilgjengelig for utviklere gjennom et SOAP-basert (Simple Object Access Protocol) API neste uke. Den ikke-kommersielle lisensen vil åpne for 10.000 daglige søkeresultater per Internett-adresse. Selskapet skal lansere et API for desktopsøket i tillegg.
Les også:
- [08.12.2005] Microsoft avduket ny karttjeneste
- [12.10.2005] Borland fornyer sentrale utviklerprodukter
- [06.10.2005] Microsoft avviser Office for Linux
- [14.09.2005] Byråkrati og rivalisering river i Microsoft
- [07.09.2005] Nye bedriftspakker fra Microsoft
- [28.06.2005] Planlegger verktøy for kjappere webtjenester
Microsoft skal også lansere en gratis, kommersiell lisens for å bruke en JavaScript-basert kontroll for å vise data hentet fra selskapets Virtual Earth-tjeneste. Dessuten vil MSN Messenger-gruppen la utviklere skrive Windows-programmer som tar i bruk aktiviseringsvinduet i Messenger'en. Dette skal gjøre det mulig for utviklere å lage programvare som integrerer lynmeldingsfunksjonalitet i for eksempel et CRM-system.
Det er også ventet at Microsoft vil lansere en betautgave av Atlas neste uke. Dette er Microsofts verktøy for implementering av teknikken som kalles AJAX, som ved hjelp av velkjente webteknologier som JavaScript, skal gjøre websider mer interaktive og raskere til å reagere.
Ifølge News.com er det ventet at Atlas-verktøyene også vil inkludere det som kalles MSN Framework, programvare for å bygge JavaScript-applikasjoner som kjører på toppen av MSN Web-tjenestene, inkludert en kommende utgave av Hotmail og bloggtjenesten MSN Spaces.
Ifølge et blogginnlegg skrevet Scott Isaacs, arkitekt for MSN Web-opplevelser i Microsoft, skal rammeverket tilby en komponentmodell for klientsiden, nettverksstakker, Firefox-kompatibilitet og objektorienterte språkforbedringer.
Atlas utvikles av ASP.Net-gruppen til Microsoft og vil bli et tillegg til utviklingsverktøyet Visual Studio.
Analytikeren Michael Cherry i Directions on Microsoft mener at markedsføring av AJAX-basert utvikling for nettbaserte applikasjoner utgjør en konflikt for Microsoft. Til News.com sier han at på den ene siden appellerer Microsoft til trenden om å lage webapplikasjoner som helt og fullt kjøres i nettleseren på tvers av alle operativsystemer. Men samtidig fortsetter selskapet å fremme tykke klienter, hvor applikasjonsklienten er fullt basert på egenskapene til Windows og Office. Produktene knyttet til varemerket Dynamics, som Microsoft lanserte tidligere denne uken, vil være tett integrert med nettopp Office.
- Det som bekymrer dem litt med tynnklientmodellen AJAX, er at hvis de ignorerer den og ikke tilbyr noe, vil de drive folk over til LAMP, sier Cherry. LAMP er en forkortelse for en åpen kildekodebasert webplattform bestående av Linux, Apache, MySQL og Perl/PHP/Python.
- Det er en pågående debatt i selskapet om hva som vil være det rette nivå for å støtte disse tingene samtidig som man er klar over at selskapet er i operativsystembransjen, forteller Cherry.
En talsperson for Microsofts MSN-divisjon, Adam Sohn, avviser at det er noen konflikt og sier at selskapet vet hvordan det skal konkurrere i plattformnæringen.