Kulturdepartementet, Norsk filminstitutt og Innovasjon Norge lanserer i dag et prosjekt kalt Spill ut i verden, som skal gi norske spillskapere til å få lansert spillene sine internasjonalt.
Dette er en betydelig satsning på norsk kultur og teknologi, og både Kulturdepartamentet og Innovasjon Norge bidrar med fem millioner kroner hver. Målet er økt omsetning og eksport, skrives det i pressemeldingen.
– Kultur er en vekstnæring, norsk kunst og kultur styrker den norske konkurransekraften på verdensmarkedet, sier kulturminister Thorhild Widvey i pressemeldingen.
– Dataspill er en bransje i vekst, der vi nå får et tettere næringsretta samarbeid mellom Kulturdepartementet, Filminstituttet og Innovasjon Norge, sier Widvey videre.
Spill ut i verden skal lanseres i 2016, og det er per i dag ennå ikke klart hva innholdet i programmet blir. Dermed er det fortsatt uvisst hvor pengene kommer til å gå. Dette skal utarbeides av de tre organisasjonene i tiden fremover.
Mer å gå på
Det påpekes at eksporten for de norske kulturelle og kreative bransjene er i dag liten, på tross av at globalisering og digitalisering fører til lettere tilgang til nye markeder, kunder og leverandører. Spill ut i verden har et stort potensiale der, ifølge direktør for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.
Også IKT Norge er positive til satsningen: – Det er viktig med spesifikke tiltak for spillutviklerne, vi er nå inne i en fase der norsk spillindustri har mulighet til å etablere seg i en tøff internasjonal konkurranse. Det er en fremtidsrettet teknologinæring med potensiale å skape verdi og arbeidsplasser Norge er avhengig av i fremtiden, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge i en pressemelding.
– Det er bra at tiltak nå rettes direkte mot spillindustrien slik at spillindustrien kan fokusere på å utvikle gode spill i sterk internasjonal konkurranse, fremfor å konkurrere med norske kulturaktører om felles kulturmidler, mener Waterhouse.
Dette er selvsagt positivt nytt for norske spillutviklere som forhåpentligvis vil få bedre eksponering i utlandet – tiden får imidlertid vise hvor smart pengene fordeles.