Med et forventet mobilsalg på én milliard enheter i år, mener AMD at denne typen enheter har potensial til å bli den neste store spillplattformen.
Denne uken annonserte selskapet at det skal gjøre det mulig å tilby mer grafikkintensive spill og annet medieinnhold optimalisert for håndholdte enheter ved å utstyre enhetene med neste generasjon grafikkteknologier. Selskapet samarbeider allerede med innholdsutviklere for å forberede ankomsten av mobiltelefoner utstyr med slike grafikkløsninger. Det er ventet at slike mobiler vil komme på markedet i 2008.
Grafikkløsningene vil gjøres tilgjengelig til mobilprodusentene i form av diskrete medieprosessorer eller integrert i brikkesett fra andre leverandører, som har lisensiert teknologien fra AMD.
Teknologiene vil inkludere støtte for grafikkstandarder som OpenVG 1.0 og OpenGL ES 2.0, men skal dessuten ta i bruk tidligere AMDs Unified Shader Architecture, som ifølge AMD også er en sentral drivkraft bak den visuelle opplevelsen som tilbys med Microsoft Xbox 360.
AMD har tilbyr fra før en verktøypakke som blant annet inkluderer produktet RenderMonker, et shader-utviklingsverktøy som skal hjelpe utviklere med å lage visuelt spennende karakterer og miljøer. RenderMonkey benyttes i dag for utvikling av spill til PC og spillkonsoller, men versjon 1.7 inkluderer også støtte for utvikling av mobilt innhold, inkludert full OpenGL ES 2.0 shader-støtte.
Fordi det samme verktøysettet og grafikkarkitekturen kan benyttes på tvers av de ulike plattformene, vil det være enklere å bruke det samme innholdet i spill for alle plattformene.
AMD lover at selskapets kommende grafikkløsninger for mobiltelefonen, som trolig vil tilhøre selskapets Imageon-familie, vil ha maskinvarestøtte for gjengivelse av vektorgrafikk og flash-lignende applikasjoner. Samtidig skal brikkene trekke mindre strøm enn både programvarebaserte gjengivelsesløsninger og gjengivelse ved hjelp av tradisjonelle 3D-grafikkbrikker.
Utviklerne skal allerede nå kunne starte arbeidet med å utvikle spill, ved at AMD tilbyr emuleringsmiljøer hvor utviklerne kan teste og optimalisere spillene inntil mobiler med de kommende grafikkløsningene blir tilgjengelig.