Mikal Rohde ledet Schibsteds norske søketjeneste Sesam fra oppstarten og frem til i fjor. Med denne tjenesten skulle Schibsted lage en lokal konkurrent til Google.
Det ble en kostbar affære, noe Rohde er den første til selv å bemerke på sitt foredrag på Search Summit Norway.
- Jeg er den som har brukt mest penger på søk i Norge, sier Rohde
Det var ikke nok. Sesam har ennå ikke etablert seg med den posisjonen Schibsted hadde ambisjoner om, og nå er strategien endret og selskapet har en ny sjef.
Mikal Rohde fortsatte imidlertid i Schibsted, og jobber nå som direktør for strategi i det norske mediekonsernet. Der fortsetter han å jobbe med søk, men nå er tilnærmingen litt annerledes.
- Søk er fortsatt veldig viktig for oss, selv om vi gjør om på vår strategi. Søk blir kjempeviktig for det vi bygger av tjenester fremover, sier Rohde.
Tjenestene det er snakk om, er nettbaserte. Han peker på at VG.no nå har flere lesere enn hva papiravisen hadde før internettrevolusjonen kom, og at Schibsted tjener gode penger på internett i dag.
- Litt i overkant 50 prosent av vårt resultat kommer fra 15 prosent av omsetningen. Det er online-omsetningen vår som bringer penger inn i kassen, sier Rohde.
Mye av det kan de takke selskapets tidlige og dyre satsning på internett, og at de opprettholdt satsningen også etter at dotcom-boblen brast.
- Vi har klart å beholde en stor inntektskilde online som er med på å finansiere satsningen, sier Rohde.
Han nevnte ikke navn, men det er ingen tvil om at det er Finn.no han siktet til. Det nettbaserte rubrikk-selskapet er en regelrett pengemaskin, selv om de også slet i oppstartsfasen.
Takket være inntektene herfra har Schibsted mer alburom enn andre tradisjonelle mediehus som ar kommet sent i gang med omstillingen til internettverdenen.
- Det er mange medier som sliter fordi de ikke har klart å fornye seg, sier Rohde.
Rohde mener at har en klar formening om hva som er medienes vikktigste utfordring.
- Utfordringen vår er ikke innhold, det er kvalitetsinnhold og til enhver tid finne det, sier Rohde.
"Problemet med å finne det", er et problem som selskapene i søkebransjen liker å trekke frem. De har imidlertid ikke nådd like langt i Norge, som i andre land.
- Heldigvis ser det ut som at dere brukere også går direkte på sidene, og ikke bare kommer inn via en side, sier Rohde.
I den engelskspråklige verdenen er det ikke uvanlig at mer enn 60 prosent av de besøkdende kommer inn til artikler via søkemotorer. Slik er det ikke i Norge. Her får de fleste av de etablerte mediene mindre enn ti prosent av trafikken sin fra søkemotorene, sier Rohde og peker på at det blant annet gjelder VG, Aftenposten og Dagbladet.
- Det er mulig å sitte i USA å lage en god norsk nyhetskilde ved hjelp av teknologi, sier Rohde.
Han trekker frem en av Googles nye funksjoner, en ny søkeboks som dukker opp hvis du søker på navnet til en kjent avis, for eksempel "Huffington Post". Da dukker det opp en ny søkeboks i resultatet der man kan søke direkte på artiklene i den nettavisen.
Det blir på samme måte som når man bruker søkeparameteret "site:huffingtonpost.com", men det er lettere tilgjengelig for den jevne bruker.
- Det er Google som bestemmer hvordan det redaksjonelle innholdet skal vises, sier Rohde.
Rohde gjorde et søk på IBM, og da dukket det opp en Adwords-annonse for IBM på høyre siden. Det liker ikke han eller Schibsted, og derfor er det så nødvendig å bygge seg opp for å kunne stå i mot Google.
På den andre siden er mediene helt avhengig av distribusjon fra eksterne sider, og Rohde trekker frem et internt suksess-eksempel.
- Vi ble den største næringslivsavisen på 9 timer, sier Rohde.
Han sikter til E24.no, som raskt passerte 500.000 unike besøkende hver uke, takket være at sakene deres legges ut på forsiden til både VG.no og Aftenposten.no.
Denne åpenheten forventer han mer av i tiden fremover, og viser til tall han har fått fra NRK.
- 10 prosent av trafikken til NRK.no kommer fordi de har åpnet opp innholdet sitt, sier Rohde.
Selv om Sesam ikke klarte å hamle opp med Google, er Rohde fortsatt stolt av tjenesten han tidligere ledet, og han er ikke beskjeden når han trekker frem nyhetssøket.
- Dette er vår nyhetsaggregator. Det er sannsynligvis den beste i verden, sier Rohde.
Han viser også frem personsøket.
- Det som ikke finnes her, er ikke verdt å vite om dere. Da har dere vært i skjul alt for lenge
Mens Google bruker sin søketjeneste til å finne nyheter, ser Schibsted mer på muligheten for å bruke søketeknologi til å bygge nyhetsnettsteder. Han trekker frem et eksempel fra Sverige, der Schibsted eier en av landets største riksaviser.
- Aftonbladet ønsker å lage en lokalavis ved hjelp av søketeknologi, sier Rohde.
Det er mulig gjennom blant annet geotagging av nyheter, og annen metainformasjon. Så brukes Søketeknologi til å sette sammen en regional nettavis for brukerne. Det blir det mer av i tiden fremover, skal vi tro Rohde.