Mange nettsteder benytter teknologier som Flash, Java-applets og Silverlight for å kunne tilby brukeropplevelser som kanskje ikke er mulig ved bare å ta i bruk webstandarder.
Men bruken av slike løsninger for dynamisk webinnhold har også ulemper. Blant disse er de begrensede mulighetene søkemotorer har til å indeksere innholdet i tjenestene.
I dag kunngjorde Adobe, som står bak Flash, at selskapet vil samarbeide med Google og Yahoo for å forbedre søkeresultatene på sider med dynamisk webinnhold og rike webapplikasjoner. Selskapet skal tilby optimalisert Flash Player-teknologi til de to søkegigantene for å forbedre indekseringen av Flash-formatfiler (SWF).
Dette skal kunne gi mer relevant, automatisk søkerangering av innhold som kjøres i Flash Player.
Adobe har tidligere åpnet SWF-spesifikasjonen. Men selv om søkemotorene allerede har har kunnet indeksere statisk tekst og lenker inne i SWF-filene, er det dynamiske innholdet i filene generelt vært vanskelig å håndtere på grunn av dets skiftende tilstander. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare i Flash, men også i andre, lignende teknologier.
- Fram til nå har det vært ekstremt utfordrende å søke de millioner av rike webapplikasjoner som finnes på weben. Vi samarbeider i første omgang med Google og Yahoo for kraftig å forbedre søke etter dette rike innholdet på weben, og vi har til hensikt å gjøre denne muligheten tilgjengelig til glede for alle innholdsleverandører, utviklere og sluttbrukere, sier David Wadhwani, daglig leder for Adobes Platform Business Unit.
Google har allerede begynt å ta i bruk Flash Player-teknologien i selskapets søkemotor. Dette betyr at selv innhold som lastes under kjøringen av de Flash-baserte webapplikasjonene, snart blir søkbart via Googles søketjeneste.
Yahoo ventes å tilby lignende søkefunksjonalitet gjennom framtidige oppdateringer til Yahoo Search.