TELEKOM

Skal granske femsifrede telefonnumre

- Folk reagerer på at det er dyrt, sier Forbrukerombudet.

Det koster ekstra å ringe femsifrede telefonnumre.
Det koster ekstra å ringe femsifrede telefonnumre. Foto: Marius Jørgenrud
NTB
14. sep. 2015 - 08:41

Forbrukerombudet skal undersøke om det er lovlig at kunder henvises til dyre femsifrede telefonnumre når de ringer kommunen eller private næringsdrivende.

Det koster for eksempel to kroner minuttet å ringe Oslo kommune fra fasttelefon om man bruker kommunens femsifrede nummer

– Vi får henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de syns det er dyrt. Men kundene har ikke noe valg da dette ofte er den eneste måten å komme i muntlig kontakt med næringslivet på, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til NRK.

Ekstra takst

Ifølge en ny bestemmelse har næringsdrivende ikke lov til å henvise forbrukere til et telefonnumre som belaster forbrukeren med en høyere takst enn grunntakst dersom forbrukeren skal ta kontakt i forbindelse med en inngått avtale.

– Du betaler allerede en sum for å motta en tjeneste. Når den tjenesten ikke fungerer, og du da må betale ekstra takst for å komme i kontakt med tilbyder, blir det en dobbel skjevhet, påpeker fagdirektøren.

Forbrukerombudet vil bruke tiden fram til jul til å vurdere saken. (©NTB)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.