Forbrukerombudet skal undersøke om det er lovlig at kunder henvises til dyre femsifrede telefonnumre når de ringer kommunen eller private næringsdrivende.
Det koster for eksempel to kroner minuttet å ringe Oslo kommune fra fasttelefon om man bruker kommunens femsifrede nummer
– Vi får henvendelser fra forbrukere som reagerer på at de syns det er dyrt. Men kundene har ikke noe valg da dette ofte er den eneste måten å komme i muntlig kontakt med næringslivet på, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til NRK.


Ekstra takst
Ifølge en ny bestemmelse har næringsdrivende ikke lov til å henvise forbrukere til et telefonnumre som belaster forbrukeren med en høyere takst enn grunntakst dersom forbrukeren skal ta kontakt i forbindelse med en inngått avtale.
– Du betaler allerede en sum for å motta en tjeneste. Når den tjenesten ikke fungerer, og du da må betale ekstra takst for å komme i kontakt med tilbyder, blir det en dobbel skjevhet, påpeker fagdirektøren.
Forbrukerombudet vil bruke tiden fram til jul til å vurdere saken. (©NTB)