FORBRUKERTEKNOLOGI

Skal hindre sjokkregninger til mobilkundene

NetCom vil lage kjøreregler for innholdsleverandørene. Det skal forhindre sjokkregningene enkelte kunder nå får.

3. juni 2004 - 10:26

NetCom ønsker å hindre at ungdom og andre ender opp med sjokkregninger i postkassa etter mobilchat på TV og andre dyre innholdstjenester via mobiltelefonen.

Teleoperatøren ønsker nå å lage retningslinjer for innholdsleverandørene. Det gjelder forhold som prisinformasjon, beløpsgrenser og enkel avkobling fra abonnementstjenester.

Til nå har mobiloperatøren kun tatt ansvar for transport og betalingsdelen for innholdstjenestene, mens innholdsleverandørene har gjort resten (innhold, prissetting, markedsføring osv).

Det har vært fritt frem for innholdsleverandørene å bestemme vilkårene for kundene. Nå ønsker NetCom å ta et større ansvar i forhold til kundene.

- Det har vært en del problemer. Det gjelder forhold som særskilt høye regninger og upassende innhold. NetCom ønsker å ta ansvar for disse tingene, sier markedsansvarlig Rune Pedersen i NetCom Tjenester til digi.no.

NetCom skal ta større ansvar gjennom å sette opp en liste med retningslinjer for innholdsleverandørene.

    Les også:

Hovedpunktene i retningslinjene:

Markedsføring og betaling: Prisinformasjon skal komme klart frem. Det skal kun tas betalt for innhold som er nedlastet.
Beløpsgrenser: Det bør settes en øvre grense hvor brukeren kobles fra ved et visst beløp. Eller der brukeren får mulighet til å predefinere et maksbeløp på forhånd.
Varslingstjenester: Disse skal stoppes automatisk etter et visst antall meldinger eller en beløpsgrense.
Frakobling: Det skal opprettes et felles kodeord for avbestilling av abonnementstjenester slik at det blir enkelt å koble seg av.
Leverandør: Den som er leverandør av tjenesten skal være synlig.

NetCom mener det finnes sanksjonsmuligheter overfor innholdsleverandører som ikke følger retningslinjene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

- Vi vil kontrollere at retningslinjene blir fulgt. Det kan gjøres gjennom økonomiske sanksjoner og mulighet for å si opp termineringsavtalen med innholdsleverandøren, sier Pedersen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra