Mange husker Rambus som et alternativ til DDR-minne i vanlige PC-er. Det var en konkurranse Rambus i praksis tapte. Derimot har selskapet gjort det bra ved å lisensiere ut minneteknologi som i dag benyttes i blant annet Playstation 3.
Les også:
- [18.11.2011] Katastrofedag for Rambus
- [08.10.2007] Elpida har laget verden raskeste minne
- [25.09.2007] Vil bygge PC-er med Playstation-prosessor
- [08.07.2005] Rambus lover ekstremt grafikkminne
- [15.10.2003] Rambus satser med ny minnetype
- [11.07.2003] Superraskt minne fra Rambus
- [11.09.2002] Kroken på døren for Rambus
Selskapet har også videreutviklet denne minnetypen, som kalles XDR DRAM, slik at det nå kan klokkes til 4,8 gigahertz. Ifølge Rambus er dette verdens raskeste minne per i dag. Denne minnetypen produseres nå av Elpida.
Men Rambus ser nok ingen grunn til å hvilke på sine laurbær. Selskapet har nå utviklet signaleringsmetoder som vil ta i bruk datarater på 16 gigabits per sekund. Dette skal åpne for framtidige minnearkitekturer som kan levere en minnebåndbredde på 1 terabyte per sekund til en enkelt SoC (System-on-Chip).
- Vi vil bringe minnesignaleringsteknologien til ytelsesnivåer som er en størrelsesorden høyere enn det som kan oppnås i dag, hevder Kevin Donnelly, vise president og teknisk sjef i Rambus, i en pressemelding. Men han sier videre at slike systemer først blir tilgjengelige i neste tiår. Rambus mener behovet for slike kapasiteter vil komme i løpet av 4 til 5 år, ikke minst fra spillkonsoller.
Det er spesielt tre egenskaper som skal bidra til den store hastighetsøkningen.
Den ene er at Rambus' 32X Data Rate-teknologi vil overføre 32 bits med data per klokkesyklus på hver av I/O-grensesnittene. Vanlig DDR-minne overfører i dag to bits.
I arkitekturen Rambus Terabyte Bandwidth Initiative skal benytte, FDMA (Fully Differential Memory Architecture), skal datastien og kommando/adresse-kanalen ta i bruk ulike signalering. Dette skal gjøre kommunikasjonen mellom minnekontrolleren og selve minnet mer robust, ved at man kan redusere blant annet krysstale og elektromagnetisk interferens.
Den tredje egenskapen er noe Rambus kalles Flexlink C/A. Dette skal være verdens første full hastighets skalerbare punkt-til-punkt kommando/adresse-link. Dette skal med 16 gigabit/s-løsningen som nå presenteres, kunne redusere antallet signalpinne både på kontrolleren og DRAMen ved hjelp av en seriell forbindelse. Rambus skriver at mens en 1 gigabit DDR2-brikke krever 28 pinner for å koble kommando/adresse-linken til minnekontrolleren, vil Flexlink C/A kunne tilby den samme linken med bare to forbindelser.
Dette skal kunne bidra til at minnet tar mindre plass, bruker mindre strøm, er mindre komplisert og dermed reduserer det totale systemkostnadene.
Målet for Rambus er nå å utvikle en SoC som forbinder 16 DRAM-enheter som hver opererer med 16 gigabits per sekund over et grensesnitt med bredde på 4 bytes.
Mer informasjon om Rambus' Terabyte Bandwidth Initiative finnes på denne siden.