Eniro satser nå stort på karttjenester. Målet er å ta innersvingen på både nasjonale og internasjonale konkurrenter.
- Ambisjonen er å bli best på nettbaserte karttjenester i Norden, sier Espen Isaksen, nordisk kartansvarlig i Eniro til digi.no.
Kartløsningene til Eniro Norge er best kjent gjennom Gule Sider på nett. Tjenesten inkluderer blant annet ordinære kart, flyfoto, skråfoto, reisebeskrivelser og værmeldinger.
Les også:
- [14.06.2010] Gule Sider har fått sjøkart
- [05.08.2009] Se opp for Street View-bilene
- [28.05.2009] Kartlegger karibisk øy med kronerulling
- [04.05.2009] Kvasir innfører «søk 3.0»
- [22.04.2009] Google gatelangs i Norge
- [03.02.2009] Oslo ned i minste detalj
Isaksen forteller at de ønsker å gjøre tjenestene lettere å bruke. Brukervennligheten skal bli bedre, det skal også opplevd hastighet. I tillegg kommer også nye løsninger.
- Vi kommer til å lansere nye karttyper allerede i løpet av 2009. Det blir andre måter å lese kartene på enn vi tilbyr i dag. Det blir også nye informasjonslag på toppen.
Akkurat hvilke nye løsninger det blir snakk om ønsker han ikke si så mye om enda.
Nylig rullet Google ut sine biler som skal fotografere norske byer fra gateplan. Vil også Eniro tilby gatebilder i sine tjenester?
- Gatebilder er noe vi helt klart vurderer, innrømmer Isaksen.
Dobler staben
Selskapets kartavdeling består i dag av et dusin personer, rundt halvparten er utviklere. Storsatsingen innbærer at staben skal dobles.
Fire nye webutviklere og en spesialist på brukerinteraksjon skal hentes inn snarest. Innen få måneder skal Eniros kartavdeling bestå av rundt tyve mann.
- Det blir Nordens største kartavdeling i en kommersiell virksomhet, slår selskapet fast.
- Dyre kart er best
Eniro kjøper i dag dyre elektroniske kart fra Statens kartverk, men håper i likhet med veldig mange andre at myndighetene snart snur og tilbyr norske kartdata gratis.
- Det vil vært hensiktsmessig, ja. Vi som selskap blir hemmet av dette. Kartene fra Statens kartverk utgjør en stor kostnad for oss, bekrefter Isaksen.
Eniro kunne i likhet med mange andre valgt alternative kartleverandører, fra blant annet Google. Dette ønsker de imidlertid ikke.
- Det er en vurdering vi har tatt tidligere. Vårt mål er å bli best, og da er vi nødt til å gjøre det på denne måten. Vi velger kartene fra Statens kartverk fordi de er bedre.
Google er blant deres argeste konkurrenter. I tillegg møter de tøff konkurranse fra Finn/Sesam og Opplysningen 1881 og andre nordiske aktører.
- Vi har en sunn frykt for Google og det de gjør. De er sterke, har penger og gode løsninger. Men vi sier at vi skal være bedre, og mener også at vi er bedre i dag på lokal informasjon.
Bygger for fremtiden
Eniro er ifølge Isaken påvirket av finanskrisen som alle andre, men velger likevel å gi gass der andre bremser. Tirsdag denne uken lanserte selskapet søkemotoren Kvasir i ny drakt.
- Hvis vi skal forberede oss på nye markedssituasjoner og nye løsninger er vi nødt til å gi gass på den tekniske siden. Slik er vi forberedt når den økonomiske situasjonen blir bedre igjen, sier Espen Isaksen.
Les også:
- [14.06.2010] Gule Sider har fått sjøkart
- [05.08.2009] Se opp for Street View-bilene
- [28.05.2009] Kartlegger karibisk øy med kronerulling
- [04.05.2009] Kvasir innfører «søk 3.0»
- [22.04.2009] Google gatelangs i Norge
- [03.02.2009] Oslo ned i minste detalj