AOL og Yahoo har planer om å ta betalt for levering av e-post. Det dreier seg om en avgift på ca 1,5 øre per melding.
AOL og Yahoo hevder at dette systemet vil hjelpe dem til å identifisere legitim e-post og dermed redusere spam og id-tyveri («phishing»). Disse sertifiserte meldingene vil bli levert direkte til brukernes postkasser. Andre meldinger vil ikke nødvendigvis hindres i å bli levert, men de må igjennom spamfiltre og andre mekanismer først. Der kan for eksempel vedlagte bilder og linker fjernes før de slipper igjennom.
Volumet på e-post er veldig høyt. Sannsynligvis vil selskapene tjene noen millioner på dette systemet, selv om prisen for hver enkelt e-post er veldig lav. Større flyselskaper og andre som kommuniserer mye ut mot kundene sine via e-post sender mange millioner e-post i løpet av et år.
– Sist gang jeg sjekket, hadde posten et veldig likt system for å tilby forskjellige opsjoner for posten. Hvis du virkelig trenger å være sikker på at posten når frem, sender du det rekommandert, uttalte Nicholas Graham, talsmann for AOL til New York Times.
– Fordi kostnaden med å sende e-post er så lav, er det mange aktører som ikke er flinke til å oppdatere listene sine, sa Brad Garlinghouse, visepresident for kommunikasjonsprodukter hos Yahoo.
Systemet er primært ment for masseutsendelser av e-post, men også individuelle beskjeder som ordrebekreftelser og lignende vil bli berørt.
Kritikerne er ikke sene med å komme på banen:
– AOL-kunder vil bli veldig misfornøyd når de ikke får e-posten som de skal ha og når de klager til avsenderen vil de bare får beskjed om at det er AOLs feil, sier Richi Jennings, en analytiker i Ferris Research som spesialiserer seg på e-post.
– Fra AOLs perspektiv er dette en mulighet til å tjene mye penger på salg av frimerker, men det er negativt for industrien og negativt for brukerne. Mange e-post utsendere kommer ikke til å ha råd til det, sier Matt Blumberg, sjefen for markedsføringsselskapet Return Path.
De fleste brukere har nok opplevd en markant nedgang i spam de siste par årene og selv om id-tyveri fortsatt er et stort problem så kan man nok stille spørsmålstegn ved selskapenes motiver.