Skandiabanken har mottatt meldinger fra bekymrede kunder som har mottatt en engelskspråklig epost som utgir seg for å være fra VISA Service.
Nå har banken lagt ut en advarsel på forsiden av sine norske og svenske hjemmesider, hvor de også informerer om at verken de, Visa eller andre banker noensinne ville finne på å be om kundeopplysninger på denne måten.
De fleste av digi.nos lesere vet nok om internett til ikke å la seg lure av slike svindelforsøk, men mange phishing eposter har etterhvert blitt ganske så godt skrevet. For vanlige brukere kan det derfor være fort gjort å la seg lure i et ubetenksomt øyeblikk.
- Så vidt jeg kjenner er det ingen av kundene våre som har lagt igjen informasjon, sier informasjonsansvarlig Andris Hamre i Skandiabanken til digi.no.
I følge Hamre er det ikke vanlig at de legger ut advarsler på sin forside.
- Det er første gang vi har lagt ut en så spesifikk advarsel. Vi har tidligere lagt ut informasjon av typen nettvett tips, men det er første gang vi har vært så konkret, sier Hamre.
Selvskapet fikk selv mailen og etter at circa 10 kunder kontaktet dem for å spørre om eposten bestemte de seg for å legge ut en advarsel.
Skandiabanken er en rendyrket nettbank og regner seg som en del av IT-bransjen. Hamre påpeker at den jevne bruker ikke er like opptatt av dette fenomenet som vår bransje og synes det er fornuftig å sette av litt plass til å advare om denne typen trusler, selv om den ikke var direkte rettet mot Skandiabanken. Han vil allikevel ikke ta helt over jobben med å advare og varsle brukerne.
- Vi kommer ikke til hele tiden å ha en sak på forsiden, men med jevne mellomrom kommer vi til å fortsette å gi kundene råd om hvordan de bør forholde seg, avslutter Hamre.
Her er meldingen som fikk Skandiabanken til å gå ut med advarselen:
"Attention! Several VISA Credit Card bases have been LOST!
Good afternoon, unfortunately some processings have been cracked by hackers, so a new secure code to protect your data has been introduced by Visa. You should check your card balance and in case of suspicious transactions immediately contact your card issuing bank. If you don't see any suspicious transactions, it doesn't mean that the card is not lost and cannot be used. Probably, your card issuers have not updated information yet. That is why we strongly recommend you to visit our website and update your profile, otherwise we cannot guarantee stolen money repayment. Thank you for your attention. Click here and update your profile. "