Svindlerne forsøker som oftest å lure mottakerne av epostene til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som kan brukes til svindel eller ID-tyveri, ifølge direktør Ragna Fossen i sikkerhetsstaben i Skatteetaten.
Hun understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i epost eller på SMS, og de spør heller ikke om bank- eller kortopplysninger her. Når skattemeldingen er klar, mottar man en epost hvor man bes om selv å oppsøke nettsidene og logge seg inn.
Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) mener risikoen er større for å bli lurt nå som mange jobber hjemmefra og er mer på nett som følge av koronakrisen.
– Jeg er bekymret over at kriminelle prøver å utnytte oss alle i en sårbar situasjon, sier Helleland til NTB.
Hun har nylig holdt møte med telekomoperatører som deler bekymringen.
– Mitt klare råd er å ikke oppgi kontaktinformasjon eller andre sensitive opplysninger, og dobbeltsjekk at epostadresser er riktige, ikke bare navnet på avsenderen, sier hun.
Helleland viser til nettsiden Nettvett , som blant annet NorSIS og Nasjonal sikkerhetsmyndighet står bak, hvor det er utarbeidet egne råd for hvordan man kan ferdes trygt på nett under koronakrisen.
Ferske tall: Flere bruker totrinnsbekreftelse — færre utsettes for ID-tyveri