Altinn er i ferd med å gå ut på dato. I flere år har Altinn slitt med å få finansieringen i orden til å oppdatere kjernesystemet. Nå begynner Altinns viktigste samarbeidspartner Skatteetaten å miste tålmodigheten. Det skriver NRK.
– Skatteetaten har begynt å utvikle egne skjemaløsninger som møter brukerne, men Altinn blir fortsatt motoren i bunn, sier Altinn-direktør Cathrine Holten til NRK.
Droppet Altinn
Ifølge statskanalen har Skatteetaten valgt å bruke over 25 millioner kroner på å utvikle egne skjemaløsninger, istedenfor å ta i bruk Altinns nye plattform Tjenester 3.0
Skatteetatens mål med moderniseringen av sine systemer er å videreutvikle digitale verdikjeder på skatteområdet, opplyser etaten.
– Dette innebærer ikke å bygge opp konkurrerende skjemaløsninger, men er tiltak for å avlaste Altinn-plattformen fra skattespesifikk funksjonalitet, skriver kommunikasjonsrådgiver Helen Rist i Skatteetaten til digi.no.
Skatteetaten er ikke enige med NRK at de har valgt bort Altinn. Ifølge virksomhetsarkitekt Hans Erik Gravdahl Sørensen i IT-staben hos Skatteetaten har de aldri utviklet egne skjemaløsninger som Altinn-direktør Holten påstår.
– Selvangivelse for næringsdrivende er en digital selvbetjeningløsning, en tjeneste som alltid har vært på Altinn. Forenklet selvangivelse for næringsdrivende er en utvidelse av denne tjenesten og er fullt ut integrert med Altinn, sier han til digi.no.
– Ville vært en utgiftspost uansett
Direktør hos Brønnøysundregistrene er heller ikke enig i at Skatteetaten vraker Altinn, som NRK skriver.
– Skatteetaten har aldri kunnet benytte den vanlige tjenesteutviklingsløsningen i Altinn til selvangivelsen. De har alltid måttet bygge egen presentasjon av selvangivelsen fordi denne har hatt helt spesifikke krav til funksjonalitet og utforming.
– Dette har kostet noen titalls millioner uansett om presentasjonen har blitt bygd innenfor Altinn-kontraktene eller på Skatteetaten.no, men samfunnsmessige gevinstene har alltid vært langt større enn investeringene, skriver direktøren i en epost til digi.no.
Hos Patentstyret, som nylig har gjennomgått en omfattende modernisering, er de ikke fornøyd med Altinns løsninger.
– Det er bekymringsfullt
– Vi har brukt Altinn lenge, og vi får tilbakemelding på at brukervennligheten skulle vært bedre. 90 prosent av vår trafikk går via Altinn, og det er viktig at tjenesten er sikker.
– Det er bekymringsfullt dersom det stemmer at de ikke får midler til modernisering, sier kommunikasjonssjef Otto Scharff i Patentstyret til NRK.
Foreløpig har ikke Patentstyret valgt å vrake løsningen til Altinn, men det kan komme til å skje.
Ifølge NRK jobber regjeringen med å utvikle en strategi for Altinn, men organet kan ikke forvente å få penger før i 2018.