Dette går frem av tall fra både Telia og Telenor. Over 220.000 solgte billetter og 86.000 deltakere på konserter og seremonier på Torvet i Trondheim utfordret mobilnettene. Telenor skriver i en pressemelding at Trafikktoppen kom i siste kvarter på herrenes femmil da publikum i Granåsen lastet ned 365 GB i Telenors mobilnett.
– Dette tilsvarer mer enn 1100 mobiler som strømmer TV-sendingen i HD-kvalitet. Samtidig ble det lastet opp 143 GB i løpets siste 15 minutter, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.
Tallene er for datatrafikk totalt i 4G- og 5G-nettene, og altså for ulike tjenester og apper samlet.
Telia godt forberedt
Kommunikasjonssjef Ellen C. Scheen i Telia skriver til Digi Telekom at de var ekstra godt forberedt før VM i Granåsen, med egen dedikert skive i Telias 5G-nett for NRK og forsterket mobildekning for publikum i området med syv midlertidige basestasjoner i tillegg til tre permanente.
– Totalt hadde vi 166.263 kunder i vårt nett i Granåsen under mesterskapet. Lørdag 8. mars var dagen med flest besøkende, totalt 35.156. Enkelte kunder ute i løypa kunne oppleve noe nedsatt hastighet denne dagen på grunn av ekstreme mengder mennesker. Nest mest besøkte dag var lørdag 1. mars med 20.979 kunder, skriver Scheen.
Lørdag 8. mars var også dagen med mest bruk av Telias nett, totalt 6,4 terabyte (TB) og totalt 58.168 samtaler. Timen mellom 11-12 genererte mest data med 1,8 TB konsumert.

– Publikum opplevde gode hastigheter på stadion gjennom hele mesterskapet, skriver Scheen.
Splitt mellom download og upload var 70 prosent mot 30 prosent, og mest brukte applikasjoner i Granåsen var Snapchat, Instagram og Tiktok, opplyser Telia.
Åtte ganger mer i sentrum
I pressemeldingen skriver Telenor at på Medal Plaza økte trafikken med åttegangen. På en normaldag har Telenor der normalt 750-900 aktive brukere. Under VM lå det i snitt på rundt 6000 brukere. I området på Granåsen Arena og Søremsåsen økte antall aktive brukere under VM fra 500 på en normaldag til i snitt 16.000 brukere. Dette er en økning på 32 ganger.


– Under hele VM lastet publikum opp over 20.000 GB data i vårt nett. Dette tilsvarer cirka sju millioner Snapchat-filmer. Dette er jo selvfølgelig om all data som ble sendt kun var Snapchat-filmer. I realiteten ble jo dette brukt til mye annet også, men det er for å få et bilde av hvor mye det tilsvarer, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor i meldingen.
Tallet for nedlastet data kom totalt på over 65.000 GB under hele VM. Dette tilsvarer over 13.000 timer med HD-film.
Økte kapasiteten, likevel utfordringer
– Trafikken gikk langt over våre prognoser. Ved store arrangement utvider vi gjerne mobilkapasiteten for å sikre god trafikkflyt. Under Ski-VM utvidet vi ikke nok. Spesielt på lørdagen i sørlig del av løypa kan det hende at noen i perioder opplevde utfordringer med strømming og sending av bilder, sier Amundsen i meldingen.
Telenor påpeker at erfaringene fra Ski-VM tas videre, slik at selskapet står enda bedre rustet i tilsvarende arrangement fremover.
I forkant av Ski-VM iverksatte Telenor flere tiltak for å sikre kundene de beste mobilopplevelser, blant annet ble det satt opp en ny basestasjon på taket av pressesenteret, med egen innendørsdekning i tillegg til å dekke innfartsårene inn mot stadion.
Telenor økte også kapasiteten på alle omkringliggende basestasjoner i tilknytning til Granåsen og Torvet, samt finjusterte antenner for at de skulle dekke optimalt i områdene med størst publikumsansamling, skriver selskapet i meldingen.



IT-stillingene raser – men Mille går rett i jobb