Heidi Austlid i bransjeorganisasjonen IKT-Norge sier hun merker «en langt større digitaliseringsvilje i Oslo kommune» etter at de rødgrønne overtok styringen i fjor.
– Det er tydelig at det nye byrådet har ambisjoner om å utvikle digitale push-tjenester. Altså at offentlig sektor blir oppsøkende der du er i ditt liv, sier Austlid til digi.no.
Milliardinvestering skaper forventninger
Denne uken la Ap, SV og MDG fram sitt forslag til Oslobudsjett.
Les saken vår: Ny IT-plattform skal følge Oslo-innbyggerne fra fødsel til død
Finansbyråd og mannen med digitaliseringsansvaret, Robert Steen (Ap), har fått avsatt 395 millioner kroner til digital opprusting og utvikling av nye nettjenester for neste år – og totalt 1,57 milliarder kroner i perioden (2017-2020).
– Med ambisjonene og pengene politisk ledelse nå legger på bordet, har jeg noen forventninger om at det skal bli enklere å være Osloboer, og at de bakenforliggende systemene blir smartere. Dette er noe vi har vært opptatt av i årevis, sier Austlid.
– Lite nytt
Forrige finansbyråd, Eirik Lae Solberg fra Høyre, er også positiv til digitaliseringsplanene til sine politiske motstandere, som han mener er en videreføring av initiativ fra tidligere.
– De har lagt opp en videreføring av initiativene som vi tok. Det synes jeg er positivt. Blant annet programmet for elektroniske tjenester, en del av det er push-tjenester, men også IT i skolen, velferdsteknologi og innbyggerservice. Jeg har ikke registrert at det Ap-ledede byrådet har kommet med noen nye initiativer, det fremgår i hvert fall ikke av budsjettforslaget eller informasjon bystyret har fått, sier Solberg til digi.no.
Samarbeid med staten: Oslo kommune og Difi lager felles IT-system
Velvillig opposisjon
Solberg, som har en fortid som kommunikasjonsdirektør i Microsoft Norge, medgir at det er lite partipolitisk uenighet om Oslos digitale satsing.
– Vi skal være en støttespiller for alle initiativer som bidrar til digitalisering av Oslo kommune, og blir en svært velvillig opposisjon. En ting er å sette av budsjettmidler, det er bra, men det viktigste er gjennomføringsevnen. Der får vi se hvordan det går. Jeg lover å være en pådriver og vaktbikkje for å se at byrådet etterfølger planene, sier han til digi.no.
Skeptisk til store kommunale IT-miljøer
Før mente IKT-Norges Heidi Austlid at det sto så dårlig til, Oslo var digitalt sett helt horribel, at hun «vurderte å flytte til København».
Det mener hun ikke lenger, for nå er Oslo stedet å bo. Samtidig frykter IKT-Norges administrerende direktør nå at kommunen skal utvikle for mye selv.
Finansbyråd Robert Steen signaliserte på onsdag at konsulentbruken skal reduseres, og at Oslo kommune skal tiltrekke seg flere teknologer og dermed ruste opp eget IT-miljø i større grad enn tidligere.
– Det er viktig at kommunen ikke skal utvikle og bygge opp i konkurranse med eksisterende næring, sier Heidi Austlid.
– Er det ikke en god ting at også kommunen bygger IT-kompetanse og styrker egne IT-miljøer?
– Det er bra at man har digital kompetanse internt. Den må ikke bare sitte i IT-avdelingen, men det digitale DNA-et må sitte hos ledere i hele Oslo. Samtidig blir jeg skeptisk hvis dette betyr at de skal bygge opp store utviklingsavdelinger. Både fordi det tapper næringen som allerede er underbemannet på kompetanse, samt at innovasjon ikke nødvendigvis skjer i en kommune, den skjer utenfor. Derfor må de kjøpe inn tjenester, sier IKT-Norges leder.
– Skal åpne for banebrytende løsninger
Byrådet har signalisert at de vil trenge flere teknologer til egne rekker, samt at konsulentbruken skal noe ned. Hva dette vil bety i faktiske stillinger er langt mer uklart, men finansbyråden svarer at IKT-Norge ikke trenger å bekymre seg.
– Oslo kommune har lav digital modenhet, det er ingen tvil om at vi trenger mer IT-kompetanse i vår egen organisasjon. Visjonen vår er at Oslo skal kunne være et sted hvor IT-aktører kommer for å teste ut og utvikle banebrytende løsninger for det offentlige. 30 millioner kroner i konsulentkutt gjelder alle konsulenter i hele kommunen. Som bransjeorganisasjon har derfor ikke IKT-Norge noe å bekymre seg for, sier finansbyråd Robert Steen til digi.no.
Les også: – Norske kommuner ber desperat om IT-hjelp fra staten
– Digitalt «overmodne»
Foruten skepsisen til økt egenproduksjon, synes Austlid at det nå er positive takter fra hovedstadens politiske ledelse på IT-området.
– Vi merker en langt større digitaliseringsvilje. Spesielt fra Steen som finansbyråd. De ser at dette er viktig for Oslo for å kunne betjene befolkningsveksten i byen, og samtidig skape gode innbyggertjenester. Norske innbyggere er digitalt overmodne. Dette må også avlaste Oslo kommune internt. Det må være selvbetjeningsløsninger som også klarer å redusere kommunens interne ressursforbruk.
Med satsinger som nettportalen «Min side» og flere personifiserte tjenester til den enkelte innbygger er Oslo nå å betrakte som den beste kommunen i Norge, slik hun ser det.
– Hvis de lykkes med planene de har lagt bør alle flytte til Oslo, sier Austlid.
Byrådets planer om å utvikle en ny tjenesteplattform, som det skal bli mulig å bygge nye tjenester rundt eller oppå, er en modell IKT-Norge kan like. Det minner om tilsvarende satsinger i blant annet Stockholm.
– Stockholm har prøvd ut den typen måte å gjøre tingene på med veldig gode erfaringer. Det gjør det også mulig å skape verdier også utenfor kommunen. Det er ikke nødvendigvis sånn at kommunen skal levere alt.
Les også: Halve befolkningen synes selvbetjeningsløsningene er for dårlige
Krever raske resultater
Så er det ingen nyhet at Oslo kommune jobber med digitalisering. Det gjorde de også under det forrige byrådet. Nå er det avgjørende at leveringstakten må opp, sier IKT Norge-lederen.
– De (det rødgrønne byrådet) må levere relativt raskt. Allerede til neste år må vi se helt konkrete resultater av dette. Det finnes så mye erfaring fra næringslivet, København, Stockholm og andre, at det bør ikke være urealistisk. Kommunen vet så mye om oss, de må bare lage tjenestelaget på toppen, avslutter Heidi Austlid.