Mediagiganten Schibsted, som blant annet eier VG, Aftenposten og Finn.no, la i går frem tall for første kvartal.
Tallene viser at Schibsted fosser fremover på mange fronter, blant annet rubrikk-annonsetjenesten Finn.no. Finn omsatte for 137 millioner kroner i første kvartal og satt igjen driftsresultat på 61 millioner kroner. I samme kvartal i fjor endte driftsresultatet på 32 millioner kroner.
Men Schibsted sliter tungt på på søkefronten. Sesam, Schibsteds Google-utfordrer blør tungt og tapene øker i stedet for å falle. Sesam og Internettkatalogen endte opp med et tap på 39 millioner kroner, opp fra -24 millioner kroner i første kvartal i fjor.
Sesam og Internettkatalogen tapte 126 millioner kroner i 2006.
Schibsted forteller at salget er skuffende og at man fremover skal fokusere på Internett-katalogen, ikke Sesam. Man jobber ellers med å ta i bruk Sesam tyngre på Schibsteds andre nettsatsninger.