- Helserevyen.no skal være et helsetorg med nyttige kvalitetstjenester, forteller grunnlegger og ansvarlig redaktør Johan Votvik til digitoday.no.
Votvik ble uteaksaminert fra medielinja på høgkolen i Volda i 1993 og har jobbet flere år som journalist for Nordlanspostens avdelingskontor på Ørnes. Det var her han avslørte den såkalte Statkraft-saken om miljøkriminalitet i Meløy kommune, et arbeid han ble hedret med SKUP-diplom for. Siden 1999 har han jobbet med å stable helserevyen.no på beina - og mandag er det endelig klart for premiere på nettsatsingen.
- Det er et udekket behov i markedet - redaksjonelt så vel som kommersielt - for denne type informasjon, mener Votvik som har som mål at Helserevyen.no skal nå ut til både bransjen og publikum. Med 'bransjen' mener han ikke i første rekke sykehusene og medisinindustrien men også alle aktørene i helsekost og alternativ medisin så vel som allmennleger og andre i det offentlige helsevesen.
Målet er å gjøre Helserevyen AS til "en pådriver i debatten om norsk helsevesen og fremtiden for både det offentlige og det private tilbudet i helsemarkedet", heter det i visjonen som er satt ned på papiret forut for bedriftsetableringen på Ørnes.
Foruten Votvik består staben av én frilanser og to fast ansatte journalister. De sistnevnte er Jon Espesæter og Olav Andre Manum - to travere innen norsk fagpresse med bakgrunn fra aviser som bl.a. Klassekampen, IngeniørNytt og Telecom Revy.
- Til å begynne med tar vi sikte på en redaksjonell egenproduksjon på omlag 50 prosent av alle sakene som publiseres. Den første tiden vil vi nok publisere rundt ti nye saker hver dag, men målet er å komme opp i 25 ganske raskt. Vi har mer tro på å lage grundige og gjennomarbeidede saker fremfor høyt volum, derfor satser vi på erfarne journalister og samarbeid med dyktige fagfolk og seriøse innholdsleverandører, forteller Votvik til digitoday.
Redaktør Votvik sitter selv på 70 prosent av aksjene i Helserevyen.no. I tillegg står ni andre eiere bak satsingen, som er støttet med 160.000 kroner i etablererstipend fra SND Nordland.
- Vi har investert omlag en halv million kroner i etableringsfasen, forteller nettgründeren som opererer med et kostnadsbudsjett på halvannen millioner kroner i år. Målet er å få Helserevyen til å gå i break-even i løpet av det nærmeste halve året.
- Det skjer når vi passerer 5000 daglige brukere - forutsatt at hver bruker i snitt leser tre saker hver og at vi når budsjettene på annonsesiden. 5000 daglige brukere er med andre ord den første store milepælen vi styrer mot. Det er Webad og Dayrates som står bak annonsesalget, forteller Votvik til digitoday.
Foruten nettsatsingen skal Helserevyen også tilbys som en ukentlig faksavis.
- Faksavisen skal sendes ut til 2000 mottakere minst en gang i uka. I tillegg kan du bestille våre nyheter via elektronisk post, forteller Votvik.
Helserevyens redaksjon arbeider etter retningslinjer som skal sikre et uavhengig og seriøst redaksjonelt produkt. Helserevyen gir på den bakgrunn sin tilsutning til Fagpressens Redaktørplakat og forplikter seg til å følge prinsippene i Vær varsom plakaten, som er en felles etisk plakat for norsk presses redaktører og journalister. Helserevyen lover også å ville forholde seg lojalt til vedtak som måtte bli fattet av Pressens Faglige Utvalg.