Undersøkelsen Norsk Telekom Indeks, utført av TNS-Gallup, viser at 35 prosent har bundet seg til en mobiloperatør akkurat nå. Mange av disse har hoppet på kampanjetilbud, som betyr at de har kjøpt mobiltelefoner helt ned mot 1 krone, mot å binde seg til en operatør i 12 måneder.
Teleanalytiker Tore Aarønæs mener mange mobilbrukere, og spesielt de unge, ser seg blinde på «gode tilbud» à la mobiltelefon til 1 krone. De setter seg ikke godt nok inn i hva tilbudet innebærer og binder seg derfor til 12 måneder med et altfor dyrt abonnement. Et abonnement som ofte er betydelig mer kostbart enn de rimeligste abonnementsvilkårene, sier han til Aftenposten.
Han legger til at det er de store operatørene som bruker markedskrefter og tilbyr subsidierte mobiltelefoner, eller selger dem på «avbetaling».
- Dermed binder de opp kundene slik at de mindre og rimeligere aktørene ikke har lommebok til å ta opp konkurransen, sier Aarønæs.
Ungdom er i aller størst grad bundet til en operatør. I aldersgruppen 15- 19 år har hele 48 prosent bindingstid, mens bare 19 prosent av de over 60 har det samme.
Det er nå 22 mobiloperatører på det norske markedet, de fleste av dem har flere abonnementstyper å velge mellom. Totalt finnes det nå 82 forskjellige abonnementer på markedet. Og billige telefoner er ofte knyttet til dyre abonnementer.